zaterdag 11 augustus 2018

Strobilanthes atropurpureus....

Een van mijn favoriete planten die wat later bloeit. 

De Strobilanthes atropurpureus, 
trompetkruid is de Nederlandse naam.

De paars-blauwe  iets gebogen lipbloemige
 bloemetjes in het boeketje hierboven.

De bloemetjes lijken wel op die van een Salvia,
maar het is niet eens familie..
Deze plant hoort tot de Acanthus familie.

De harig netel/achtige behaarde bladeren hebben een 
paarse gloed.
De stengels zijn iets vierkantig en ook behaard.
Deze Strobilanthes wordt ongeveer 1,50 hoog 
en 1 meter breed.

Staat het liefst in de lichte schaduw tot zon,
maar ook uit de zon  doet hij het.
Het is geen ´gangbare´ plant,
je moet er echt tegenaan lopen.
Een standaard "keten TC "heeft hem niet.

De bloeitijd is van augustus tot in het najaar.
Vraagt voedzame en goed gedraineerde grond.
d.w.z dat hij niet van natte voeten houdt.
Hier staat hij gecombineerd met
 een iets lagere zacht lila aster,
en een hogere  zacht roze phlox.


Er staan hier 2 van die Strobilanthussen,
en in 1 ervan zag ik (nu pas :( ) een verstekeling.

Eentje die witte bloemetjes met een blauw-paars puntje geeft..
Dat zou de Strobilanthes urticifolius 
kunnen zijn, of de `Mrs. Stragman`...

Vast ooit per ongeluk bij de kweker zo in het potje beland.
Maar heeft ook wel wat.
Van origine komt deze Strobilanthes atrourpureus 
 uit het Himalaya gebied van Nepal.

Gaan we binnenkort heen,
ben benieuwd of ik hem daar 'in het wild' zie..

Je kunt hem het beste aanplanten na de winter.
Want hij is naar het schijnt iets vorstgevoelig...
En dan staat hij goed vast eer de volgende winter komt

Maar daar heb ik nooit iets van gemerkt.
Hij heeft  ook al die 3 strenge winters 
van een paar jaar geleden overleefd.
Wel vouw ik in het late najaar zijn takken over hem heen 
met wat blad ertussen.
Maar ik ben dit ook wel eens een winter vergeten.









6 opmerkingen:

  1. Beste Marian,
    Ja, een heel uniek plantje en met name de kleur ook. Dit paars-blauw is zo mooi intens.
    Jullie gaan zeker genieten van Nepal.
    Pieter genoot destijds in 1981 ook van Kashmir, al was het toen in april erg koud en modderig.
    Maar die streek is bekend om zijn mooie planten en bloemen en mateloos mooie natuur in het korte seizoen.
    Wij hadden een collega bij Pond's India die uit dat gebied kwam.
    Ja, wij zijn allebei natuurlijk in New Delhi geweest en dat is ook erg noordelijk.
    Geniet van je pracht reis en blijf gezond!
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal nooit geweten dat hij vorstgevoelig was! Ik knip de rommelige bladeren er al voor de winter af. Niet meer doen dus. Zo leer je altijd bij. Bij mij zaait hij ook uit. Maar het is een topper. Prima aankoop, goed dat jij er eens een post aan wijdt. Groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi hoor hou van paarse planten...hele fijne week...geniet van het nog steeds heerlijke zomer weer...liefs Ria x ☀️☀️☀️

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig compleet verslag van de Strobilanthus, heb deze plant ook ooit gehad maar is verdwenen, hield waarschijnlijk niet van mijn vochtige grond. Alhoewel nu is het zo droog......en er valt nog maar zo weinig regen......
    Liefs, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een prachtig plantje en ook zijn kleuren zijn zo mooi.
    Zelf heb ik deze niet maar ik kom ze wel regen.
    Foto 7 vind ik echt prachtig om te zien.
    Groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi, bijzonder bloempje. Heel leuk om over te lezen, temeer daar de bakermat de Himalaya is in Nepal.
    Wat zul je botanisch (en anderzins) daar gaan genieten.! Dat gaat vast en zeker een aantal prachtige blogs opleveren.
    Een hele goede en voorspoedige reis gewenst!
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen