donderdag 9 januari 2020

Typisch Cubaans...Cucuruchos de Baracoa....

In december hebben we een rondreis Cuba gedaan.
Tijdens die reis, stopten we bij een kraampje aan de kant van de weg.
Heel mooi en kleurrijk vers fruit.
Maar wat mij opviel, waren die kegels die daar hingen...nooit gezien.

 Die moesten mee, want iets wat ik niet ken,dat wil ik wel eens proeven..
En  omdat ze zo mooi verpakt waren, heb ik ze mee naar huis genomen.

Wel was ik vergeten te vragen aan de gids wat het was,
en ook iet meer aan gedacht om het  nog te doen.
Het was nu best een zoektocht om er achter te komen wat het was...

Na openen, blijkt er een bruine kleverige substantie in te zitten
en je moet het er met een lepeltje uitscheppen.
 
Het smaakt erg naar kokos en ook heel zoet,
 met een soort van 'rook' smaak er aan. 

Klinkt een beetje raar, die smaak, maar je blijft er van eten...


Waar ga je dan op Googelen, als je wil weten wat het is......
op kokos en zoet en snoep en Cuba  etc.
Kwam eerst telkens op Surinaamse  Cocada pretu uit...


Maar na 3 keer ( verschillende dagen)  proberen,
kwam ik eindelijk die zelfde "palmblad konen" tegen.
 
 dàt is het..
 
Cuchuruchos is Spaans voor kegel of cornet.  

 Die kegels en dekseltjes ,
waar de zoetigheid ingedaan wordt,
worden gemaakt van de bladeren van de Yagua palm.


Deze Cucuruchos  worden gemaakt in de regio/stad Baracoa, 
wat in de provincie Guantanamo in het oosten van Cuba lig.
Ze worden  meestal gemaakt door de families die buiten de stad wonen

Vandaar dat je ze gemakkelijker bij kraampjes 
aan de kant van de weg tegenkomt dan in de stad.

Nog een klein stukje geschiedenisles :)

De stad Baracoa is de oudste Spaanse nederzetting op Cuba,
en werd gesticht door de eerste Spaanse gouverneur..
de veroveraar Diego Velázquez de Cuillar.
 
Baracoa is ook heel lang de hoofdstad van Cuba geweest.



6 opmerkingen:

  1. Beste Marian,
    Jij hebt ook een neus voor bijzondere dingen!
    Loop je zo tegen een van de beste en meest unieke en traditionele Cubaanse snack food.
    Zal best goed zijn geweest, wel zoet want ze houden erg van zoet!
    In elk geval is de zoete cucurucho een sterk contrast tegen de foto van de bloeddorstige Che Guevara...
    Een bewogen geschiedenis over heel zuid Amerika.
    En van Cuba kan ik me nog héél goed de gespannen sfeer herinneringen die er heerste in Oktober 1962 tussen JFK en Nikita Khrushchev. De wereld hield haar adem in en vreesde voor een nucleaire oorlog. Jij was nog te jong om dat bewust meegekregen te hebben!
    Liefs,
    Mariette

    PS Jullie hebben zeker ook de Guava pasta geproefd; ook zo lekker zoet! Cubaanse vriendin Lilia Cicero introduceerde het bij ons. Zij leeft helaas niet meer...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om te lezen zeg je Cuba post Marian....en zeker mooi de kokertjes...fijne zondag liefs Ria 💕

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zal dat een boeiende reis zijn geweest, Marian.
    En je bent er toch maar achtergekomen wat er precies in die spannende "puntzakjes" zit en hoe en waarvan ze gemaakt waren.
    Boeiende blog!
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou get nooit geraden hebben... snoepgoed dus. Alleen al om de verpakking zou ik het meenemen 😀

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik heb het 0.a. ook meegenomen om de verpakking...als ze dat 'snoepgoed' in een gewoon papiertje ofzo gedaan hadden, had ik het niet meegenomen.

      Verwijderen