maandag 13 september 2010

Haagbeuk geknipt


Vandaag volgens het weerbericht voorlopig weer de laatste mooie dag,
dus daarom heel de dag de Carpinus hagen geknipt, voor zover ze nog niet gedaan waren.

Ik was binnen in de tuin 2 weken geleden al begonnen, maar 'de buitenkant' moest nog.

Ik 'hoorde' de hagen gewoon zuchten,
ze waren zo blij dat de lange uitlopers er af geknipt werden.

Begin zomer toen het zo heet was, zat er bijna geen 'schot' op,
maar na al dat veel regenen zijn ze gaan groeien.... niet normaal meer.



Ik kwam ook nog een leuk wit paddenstoeltje tegen,
en de leuke 'bekertjes' van de foto hieronder.


En een grote bruine, die al voor 1/4 opgegeten was...
en zo'n zelfde bruine in een vergevorderd stadium

En zag de rododendron weer bloeien...
( de bloem die open stond heeft het picasa er af gehaald :( )


Ziet er weer mooi strak uit...

En voor diegene die het niet uit elkaar kunnen houden:

Carpinus betulus = Haagbeuk
Fagus sylvatica = een beukenhaag

Mijn voorkeur gaat uit naar de haagbeuk,
 want die is in het voorjaar lekker vroeg met de nieuwe verse blaadjes.
Half april komt daar al blad aan, en dat is net de tijd wanneer je er de meeste behoefte aan hebt.
ook het snoeisel is minder stug, zodat het gemakkelijker knipt en beter opruimd.

7 opmerkingen:

  1. Wat kunnen die hagen weer netjes de winter ingaan. Mooi, die doorgangen doorheen de haag, vind ik zo leuk! En wat voor vondsten zeg, zo'n witte paddestoel ben ik hier nog nooit tegengekomen. Ach, als je in de tuin werkt kom je altijd vanalles tegen, soms leuk, soms wat minder...
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  2. OOh wat een giga tuin heb je zeg!!
    wow!! maar je haag wat een plaatje!!
    zo strak!! super mooi ook die poort met het doorkijkje!
    en even over je tegeltjes! die zijn bijzonder mooi zeg!! kijk dit is nog eens uniek!
    ik wens je een heerlijke avond
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zijn de hagen mooi recht geknipt!!! Kunstig hoor! En mooie paddestoelen, en wederom mooie collages! Wanneer geef je die uit op ansichtkaart???
    Groetjes van Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh ik haal ze altijd doorelkaar....
    Wat een pracht hagen zeg....en mooie herfstbeelden vanuit je tuin.
    Fijne avond
    LIefs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Yvonne
    Ansichtkaarten????

    Zou daar een markt voor zijn..mijn knullige foto's op een kaart :)

    Ik vind zelf mijn foto's helemaal niet zo goed, heb al 2 keer een cursus gevolgd, maar fotografeer nog steeds op de automaat stand :(

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw, respect hoor...
    Is niet het meest simpele werk om het mooi recht te krijgen... vooral als het zoveel meters zijn...
    Ik geloof zeker dat de heg ook blij is met het resultaat ;)

    BeantwoordenVerwijderen