maandag 7 maart 2011

Helleborus Oriëntalis....Lenteroos


Ik wil lente....
En deze prachtige bloemen doen al een tijdje hun best om mij dit gevoel te bezorgen,
maar het blijft zo koud...

Onze collectie Helleborussen in collage's samen gevat
(Tja, wat verzamel ik nou niet.)
Effen witte...

Witte met spikkeltjes,
 witte met rozige streepjes,

Groene...

Roze...met spikkels,streepjes, groene strepen...

Roze in alle tinten, want ze zaaien zich goed uit,
en daar komen de mooiste kruisingen uit...

Het zijn zulke dankbare en mooie planten..
Bloeien heeeel lang,
de zaaddozen zijn prachtig,
ze hebben de hele zomer tot aan het volgend voorjaar,
mooi groen, gezond en stevig blad.

ook nog langer, maar ik knip het altijd weg in januari,
dan zie ik de bloemen beter ;)
en rode, maar die zijn wat later

de 'Tutu' die jullie misschien al in een andere post gezien hebben.

en de donkere, ze zijn heel diep paarsig.
maar dit zijn niet de 'donkerste', want ik heb er nog 1 die is bijna zwart...

Deze dus...
Ook de bladeren zijn niet groen, maar rood/bruin.

Elk voorjaar krijgt iedere plant een handje kalk,
want het zijn kalkliefhebbers,
je kan ook eierschalen verkruimelen en er omheen strooien,
of schelpen..
Het enige waar ze veel last van kunnen hebben is bladluis
in de zomer aan de onderkant van de groene bladeren.
Dit is te verhelpen door ze met een tuinslang er af te spuiten.

Oke, deze onderste wil alleen maar 'dwars'


11 opmerkingen:

  1. Zo heerlijk ik leer steeds weer bij....zal ze eens een eitje geven binnenkort ;0)
    Bloeien deze nu allemaal al in je eigen tuin....?
    prachtig zeg.
    fijne avond
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige lente rozen! En mooie duidelijke foto's! En zoveel kleuren...staan deze allemaal bij jullie al te bloeien? ( Bij ons alleen nog maar wat narcissen en hyacinten).
    Op naar het warme voorjaar!!!
    Groet, Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In één woord: PRACHTIG!!! Wat een uitgebreide en HEERLIJKE tuin moet jij toch hebben!
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie collages! Bij mij doet de roze helleborus het juis niet... en bij jou maar zaaien! ;-)

    Daar kun je lekker van genieten, al zoveel moois in de tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel erg mooi.
    Ben ook een fan van de Helleborus.
    Heb alleen H. Niger in de tuin.
    Nu ik je foto's heb gezien gaat dat veranderen.
    Dank je.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh ze zijn heel erg mooi! een aardige verzameling. Ik vind de lila-achtige het mooist!Hier zijn de nachtne ook ngo koud, maar overdag lekker zon en vandaag 16 graden!
    Mijn mimosa bloeit, die heb ik zelf geplant van een stekje (hooguit 40cm hoog) uit het middellandse zeegebied, nu is hij 3 meter en bloeit al een tijdje (buiten!)Maar het middellandse zeeklimaat begint hier ook al.Ik zit 3 uur van de Mid. zee.

    Je helleborussen zijn prachtig!

    Liefs Janny.











    Prachtig jouw helleborussen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. GAAF,ik ben jaloers,ik had in mijn hobbytuin ook een paar aparte en zo leuk allemaal zaailingen in potjes,je hebt echt prachtige zeg en zo leuk voor in een vaasje,ohh zou wel eens willen wandelen in je tuin haha,fijne dag,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Supermooi, jouw verzameling Helleborussen! De zwarte heb ik nog nooit gezien, wat apart. Het is volop genieten nu in de tuin. Groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Marian,

    Wat een heerlijke verzameling! Het is ook een geweldig mooie plant he, de Helleborus!!
    Ik heb ook een boel zaailingen staan, had gehoopt op de eerste bloem daarvan, maar helaas!! Zal nog een jaartje moeten wachten!!
    Van bladluis hebben ze bij mij eigenlijk nooit last!
    Je mag in het voorjaar(nu) alle bladeren wegknippen zegt de kweker!!
    We krijgen weer een paar mooie dagen.
    Ik hoop dat ik tijd krijg om er van te genieten.
    Je weet het, die zolder...........

    Groetjes Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ze zijn meer dan prachtig: Helleborus orientalis.
    Maar je weet, net als bij meerdere plantensoorten, ze kruisen alle kanten op, niet soortecht.
    En dat maakt het zo boeiend.Uit de zaden van Helleborus orientalis zo divers bij elkaar gezet zullen ongetwijfeld weer nieuwe kleurrijke varianten groeien. Dus in plaats van duur te kopen,de prijzen van Helleborussen swingen de pan uit tenslotte, loont het de moeite om zelf Helleborussen op te kweken. Wie weet wat voor een mooie varieteiten je zelf tot stand brengt.
    Ga zo dooor met je mooie interessante bloig over planten!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zucht........ wat schitterend.

    Groetjes
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen