zondag 1 januari 2012

Allerbeste wensen en...Druif gesnoeid...


Alllereerst wens ik alle lieve bloggers het bovenstaande toe,
en ook nog...


*****
Nu de feestdagen weer voorbij zijn..
ik zou bijna zeggen "gelukkig' dat is niet vervelend bedoeld,
want we hebben het erg leuk gehad,
 maar ik ben nu eenmaal een " voorjaars en  groen en bloemen en lang licht" mens,
kan bijna niet wachten tot die vieze miezerige donkere dagen weer weg zijn.

Een van de eerste tuinwerkjes die altijd gebeuren in het nieuwe jaar,
of eigenlijk een van de laatste tuinwerkjes in een oud jaar...
Snap je het nog :P

We lopen er even heen...is...

De druif snoeien...de beste tijd hiervoor is in de week tussen kerst en nieuwjaar.

Een van de eerste weken in januari gaat ook nog wel, maar daarna wordt het eigenlijk te laat,
omdat de sapstroom van een druif erg vroeg op gang komt.



Ik doe dit dus altijd tussen kerst en nieuwjaar,
is ook heel gemakkelijk om te onthouden...



Er komt bij mij nooit niet zo heel veel aan snoeihout af,
omdat ik de druif echt heel de zomer bijhoudt met terugknippen...

Diegene die dit niet doen,
zullen wel weten dat een druif echt ontzettend hard kan groeien op een zomer...


Maar ik kan dit niet toestaan, anders wordt heel mijn zitje overwoekerd,
en ik zit hier af en toe nog wel eens graag een boek te lezen als ik even wat rust wil..

Ook is het beter voor de druiven zelf, 1 à 2 trossen aan 1 takje is genoeg,
dat kan de plant ook beter aan om de trossen mooi te laten volgroeien.


Het zomer snoeigereedschap heeft nu even rust,
maar de rode snoeischaar moet er in januari als het niet vriest tenminste..
weer even tegenaan..



16 opmerkingen:

  1. Allereerst natuurlijk ook voor jou de beste wensen voor het nieuwe jaar.Je bent aan het snoeien geweest dus.Ik vind de druiven struiken zo leuk en sfeervol in de tuin ,helaas moet ik alweer zeggen ,geen plek voor hier!Ik mijmer soms ook al weer een beetje over het voorjaar en de zomer .Maar ook dit seizoen heeft wel wat ,lekker knus binnen met veel lichtjes aan.
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Marian,
    Wat een prachtige druivenstruik heb je in je tuin, en het zitje is ook geweldig mooi. Wat zul jij daar heerlijke uurtjes doorbrengen als het eenmaal weer zomer is. In mijn hart ben ik ook een voorjaars en groen en bloemen en lang licht mens hoor, dus ik weet precies wat je bedoelt. Als het nou zou sneeuwen en dan gaat vriezen, dan hebben we tenminste nog een witte lichte wereld, maar deze herststormen (de wind huilt op dit moment om ons huis en het blijft maar regenen) ben ik al lang zat.
    Op naar betere tijden,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor jou natuurlijk ook een heel mooi, gelukkig en gezond 2012 gewenst..geniet ervan.
    Lekker al in de tuin...soms krijg ik er ook zin in hoor,maar ik geniet toch ook heel veel van de winter, ook al waait en regent het..
    Ik wens je een fijne week!!

    Lieve groetjes,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. JA, ALS HET ZO DOOR GAAT HEBBEN MISSCHIEN EEN VROEGE LENTE!
    IN PLAATST VAN EEN ECHTE WINTER.

    IK WENS JOUW EEN MOOI TUIN JAAR TOE IN 2012!
    MIRANDA

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor jou ook een heel goed 2012, en dat je al weer in de tuin bezig bent,goed hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Eerlijk? Ik ben ook blij dat deze dagen voorbij zijn en we naar de lente toe evolueren, al lijkt het nog herfst momenteel. Dan slaan we de winter maar over hé? ;-)
    Ik wens je een heel mooi blogjaar toe met weer veel bloemenweetjes van jouw kant want ik heb zo het gevoel dat jij ons nog het één en ander bij kan leren. Ik kijk er al naar uit!
    Groetjes en een heel gelukkig en gezond nieuw jaar!
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Marian,
    what a wonderful grape bush. I have pruned my own grapes before Christmas. You are right, they bring bigger and riper grapes when pruned. I wish you a wonderful new year with lots of fun, health and luck. Did you find more rose spoones for you special event or need still some more?
    Best greetings, Johanna

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Marian, je weet niet hoe dankbaar ik ben voor deze tip.
    De allerbeste wensen nog voor het nieuwe jaar.
    Hartelijke groet
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een heel gelukkig nieuwjaar voor jou gewenst en veel tuinplezier mét mooi weer!

    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Marian,

    Mooie druif hebben jullie; een plaatje zo mooi geleid!
    Ja, dat is genieten en ook is het een mooi zitje. Een kasje dus met tegelvloer. Doet me goed om nog eens een kas te zien, daar ben ik mee opgegroeid. Tuinderskassen dan wel. Pieter's ouders hadden echter ook druiven en perziken in de kas.
    Een heel gezond en gelukkig 2012 wens ik jullie allen toe.
    Liefs,

    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Marian,
    Je hebt een mooie volwassen druif en ja die moet je echt in toom houden...Wij hebben nog een jonge druif en die snoei ik gewoon tijdend het zomer een beetje terug...nog de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar en dat het inderdaad maar heel vlug weer tuinweer wordt !!!
    HEERLIJK..
    lieve groet.....Elly.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een fantastisch 2012. Met vele genietmomenten in je mooie tuin. Goeie tip van de druif, ben het vergeten. Ga het morgen nog even doen, nu stormt het te hevig.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. He Marian,
    ik heb gewoon mijn volledige geboortedatum ingevuld (2 oktober 1961)...en je hoeft niet alle 100 de top 10 is toch genoeg?
    groetjes
    Anita
    http://alle-mooie-dingen.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hi Marian,
    yes, I can sell you some rose flatware, exactly the same like your pattern. Can you send me an email, so I get your email address? You find my email in my blogger-profile.
    Best greetings, Johanna

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De allerbeste wensen voor een heel gelukkig nieuwjaar!!

    Liefs Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ook de allerbeste wensen voor jou, Marian!


    Volgens mij mis ik de helft van je posten. Ik heb het idee dat ik steeds dezelfde in mijn leeslijst zie en daar een heleboel aan ontbreken.

    Maar wat een genot om hier even rond te hangen..ik heb echt genoten... en wat wijzer geworden over de druiven plant. Ik ben heel erg benieuwd hoe mooi deze er in de zomer uit ziet. Prachtige foto´s!

    Liefs Helena

    BeantwoordenVerwijderen