zaterdag 18 januari 2014

Super thee....





Sinds een paar maanden eet ik ook het zgn. super food.
Omdat ik geen vlees, eieren en melk eet/drink, 
leek het me wel verstandig om de eiwitten op een andere manier binnen te krijgen...

Dus ontbijten doe ik nu met yoghurt met hennepzaad, cranberry's,
 rauwe cacao en/of Chia zaad.

Maar dit postje gaat over super thee...
Dit groene brouwsel hierboven is dus ook super gezond ...
 Of het allemaal waar is weet ik niet, 
maar baad het niet dan schaad het niet zullen we maar zeggen.

Het ziet er vreselijk gezond uit en het smaakt ook vreselijk gezond in ieder geval...
En ik roer dit altijd met een mooi rozen lepeltje...



2 theelepeltjes op 1 kop kokend water,
en het is dan de bedoeling dat je die thee drinkt 
i.p.v. een koekje te eten halverwege de ochtend...

Het is even wennen aan de "groene" smaak, 
maar ben je er aan gewend dan is het zelfs gewoon lekker..
maar da's met alles ☻



En om dan bij de 'eigen brouwsels" te blijven
naast dat groene potje tarwegras poeder zien jullie een glazen pot met groene blaadjes...


Deze...ooooww het deksel moest van de goed afsluitende pot,
en die geur...zo heerlijk.
Gedroogde muntblaadjes zijn dit.

En ik ben lang op zoek geweest naar een muntthee zoals ik die in Istanboel kreeg.
Verse muntthee is natuurlijk het beste,
maar die is moeilijk te houden in najaar en winter,
 en telkens zo'n zakje vers gesneden takjes kopen is voor mij ook geen optie.

Alle "kant en klare" komt in de verste verte niet in de buurt,
maar een paar blaadjes van deze gedroogde Marokkaanse munt in een glas kokend water.
mmmmm zo lekker, net echt.



En dan staan er sinds een paar daagjes ook deze 
( het lijken wel broodjes zo op de foto) 
gemberworteltjes naast...
Gemberwortel thee...vind ik ook zo lekker,
en is bloeddruk verlagend naar het schijnt...

Ik doe dan een thermoskan vol met kokend water,
 en snijdt   een stukje van 2-3 cm gemberwortel
in schijfjes en doe dit erbij.
Even laten staan, en je hebt hele lekkere gemberthee...


En nu we het toch over thee hebben..
Deze leuke bolletjes hierboven 
heeft onze zoon van China Town in New York meegebracht..
Het zijn "theebloemen" 

Als je die in een glazen theepot doet, dan zie je het bolletje langzaamaan 
open komen en het wordt dan inderdaad een soort van mooie bloem.
En ook nog eens een flink formaat, 
het bolletje ken je dan niet meer terug...


Dus deze glazen theepot kreeg ik vorig jaar van de dochter 
als kerstcadeau, anders konden we die bloemen niet bekijken :)

Zo'n glazen theepot is ook mooi om mooie thee in te bewaren...
Hier zitten er nu van die mooie 'stoffen' zakjes in, 
met Marokkaanse kaneel/munt thee..


En zo ziet het 'theegedeelte' er uit op de plank
boven de "koffiehoek" 

Fijn weekend...
Marian

21 opmerkingen:

  1. Wat apart zeg.....ben niet zo gek op thee...en die bloemen hebben wij ook verkocht in de winkel ze zijn mooi !!!...liefs Ria...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ben gek op thee zeker op munt thee haal vaak vers bij de turksewinkel ...munt kaneel thee mmmmm die bloementhee nooit gehad maar ga ik zeker eens na opzoek lijkt me prachtig en gewoon eens het proberen waard ...ga nu ook die verse gember thee proberen want die kan je ook bij de turksewinkel volop krijgen zo en zo vind ik gember heerlijk ... prachtige foto's en je dochter heeft gelijk als je bloemen thee drinkt moet je het wel kunnen zien dus een prachtige pot is zeker de moeite waard vooral als je een thee liefhebber bent ... wens je heel veel heerlijke theemomenten ....fijn weekend nog heb genoten van je post lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik drink sinds een paar dagen ook gember thee die koop ik gewoon in een zakje maar dan wel biologische. Het is heel gezond en als je het koud hebt dan krijg je het na een kom van deze thee weer warm.
    Die tarwegras thee ken ik niet. Gebruik ook de groene thee wel met citroen anders dan word ik zo wee.

    Fijne zondag Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dacht eerst aan het groene kleurtje te zien dat je de ochtend begint met 'n Berliner Weisse......hik.....;-)

    Nee alle gekheid op het bekende stokje,ook jij probeert er alles aan te doen om zo gezond mogelijk te eten.
    Ik heb mij nog nooit echt verdiept in al die volle rekken van winkels waar ze o.a. dit spul verkopen.
    Heb wel zoveel mogelijk groene verse groenten op mijn bord.

    Gember gebruik ik vaak in wokgerechten en thee gezet van gemberwortel vind ik heerlijk,ik bewaar de wortel wel in de groentenla van koelkast.

    Het oog wil ook wat wanneer je zo'n glazen theepot op het lichtje hebt staan, en met die mooie theebloemen wordt het een prachtig theeritueel.

    Ben niet echt een theedrinker maar verse muntthee ziet er wel heel smakelijk uit en is al poosje een ware hype wanneer je om je heen kijkt op terrassen en horeca zaken.

    En bovendien heb je er een gezellig en decoratief thee hoekje van gemaakt in de keuken!!!

    Fijne weekeind en lieve groet van Ger de koffieleut☺☺



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou Ger....van origine ben ik ook een koffieleut...zo zwart en sterk mogelijk, maar ik kan thee tegenwoordig ook echt waarderen....

      Verwijderen
  5. Wat een leuke post over thee..Marjan....de tarwegras thee heeft wel een akelig kleurtje...dan ben ik altijd bang voor kleurstoffen.....de Muntthee ziet er veel smakelijker uit en ik heb in de zomer ook verse Munt in de tuin.
    De theebloemen....wat apart...dat zou ik nu wel eens willen zien....dus volgende keer moet je er toch echt een foto van maken....Ik ben zelf ook van plan mij wat meer in het superfood te gaan verdiepen....fijn weekend en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. er zitten echt geen kleurstoffen in, al zou je dat wel denken ja...tenminste dat 'zeggen ze' en in Nederland mogen ze toch niet liegen over voedsel?

      Verwijderen
  6. Beste Marian,
    Mooie potten vol met gezonde en bijzondere dingen! Die theebloemen had Johanna al in haar blog, in april 2012: http://silber-rosen.blogspot.com/2012/04/hong-kong-tea-party.html toen haar zoon die voor haar meegebracht had.
    Wij drinken ook veel gedroogde muntthee die ik hier via een kruidengroothandel kan bestellen. In de zomer uiteraard vers maar dat is beperkt tot het seizoen.
    Je weet denk ik ook wel dat pepermuntthee goed is tegen een opgeblazen buik? In September 2012 deed ik er een post over: http://mariettesbacktobasics.blogspot.com/2012/09/useful-tip-peppermint-tea-for-anti.html
    Maar ik leer hier van jou dat gemberthee bloeddrukverlagend werkt en dát wist ik nog niet. Dank je wel!
    In Indonesië drinken ze veel 'Teh jahe' oftewel gemberthee. Het werkt ook heel goed tegen wagenziekte.
    Ik lees het verder wel, je bent op dezelfde toer bijna als wij hier... Chia seeds gebruiken we ook heel veel. In de yogurt, in salad dressings, in ovenschotels etc. etc. Eindeloos kun je ze gebruiken en het is inderdaad een superfood.
    Fijne zondag nog en blijf gezond dan kunnen jullie nog lang van het kleinkind genieten!
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag lieve Marian,

    Eindelijk weer even bij jou op bezoek!
    Ik ga er even lekker voor zitten en al je gemiste blogjes lezen!
    Ik wens je een fijne zondag verder!!

    Veel liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh...en ik maar denken, nu komt die mooie bloem....
    Je hebt heel wat theesmaakjes. Ik drink eigenlijk alleen maar rooibos.
    Ik vind de theepot wel heel mooi.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jij bent dus ook al lekker gezond bezig, goed hoor! Wij zijn sinds afgelopen zomer ook 'om' en proberen zoveel mogelijk biologisch en zo min mogelijk suiker te nuttigen. Die theebloemen heb ik ook, lang geleden alweer, gehad voor moederdag van mijn dochters. Helaas was de bijbehorende glazen theepot reeds gesneuveld in de verpakking en heb ik daarna snel weer een nieuwe gekocht! Die thee vond ik op zich niet bijzonder lekker, maar dat kan aan mij liggen ;-).
    Lieve groet,
    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. klopt...de thee is ook niet zo lekker, ligt niet aan jou, maar het is leuk om eens te proberen...het groene poeder op de foto is lekkerder dan de bloem

      Verwijderen
  10. Mmmmmm...je hebt me lekker gemaakt met je theetjes en muntblaadjes....ben er dol op.
    Zelf ben ik ook op die gezonde toer, met superfoods e.d. Maar zondig ook nog wel eens.....zit opgesloten in mijn karakter vrees ik!

    Bedankt voor het delen hiervan


    groetjessss


    Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Superfood? Volgende keer daarover even uitweiden dan? Ook benieuwd naar hoe die bloem in de theepot er uitziet! Jij bent 2014 gezond gestart in elk geval.
    Lieve groet,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Superfood...is gezond, maar niet zo heel blog interessant, d.w.z. je kan er niet zulke mooie foto's van maken...die theebloem krijg je binnenkort te zien, in verschillende stadia..

      Verwijderen
  12. Alweer zo'n geweldig blog en ook weer zo leuk neer gezet met al die flesjes en potjes:-)
    Ik eet Griekse yoghurt met 0% vet en daar doe ik dan rauwe noten in. Daarnaast lavendelthee.
    daar je ook superfood eet durf ik onderstaande e ook wel neer te zetten :-)
    Zelf hennepcrackers maken..
    15 gr Hennepzaad
    10 gr Hazelnoten
    10 gr pijnboom pitten
    20 gr tarwezemelen
    jozozout of steen of zeezout
    1 eetlepel Psyllium Inuline
    100 ml water.

    Voordat ik verder ga hoor ik wel of je dat wel wilt of dat je deze crackers al maakt hihi..
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oohh Helma...ja je mag van mij verder gaan.
      Ik Maak deze crackers nog niet, maar eet wel hennepzaad..
      En eet ook elke dag pompoen pitten en noten enzo...
      Dus jij eet ook Superfood?

      Verwijderen
    2. Oké, ga ik ff verder.....

      Hak de hazelnootjes fijn. Rooster de hazelnootjes, het hennepzaad eb de pijnboompitten in een droge koekenpan toto de pijnboompitjes lichtbruin kleuren en de hennepzaadjes knappen.
      Doe dit in een kom en voeg de tarwezemelen, het zout en de Psylllium toe en roer dit droge mengesel goed door elkaar. Voeg daarna het water toe tot er een dikke brij ontstaat. Verdeel dit mengsel in 4 gelijke delen over de met bakpapier beklede glazen plaat van de magnetron en strijk het mengsel met de natgemaakte bolle kant van een lepel plat.
      Bak ze ongeveer 9 min op een hoge stand en keer ze daarna om en bak ze nog zolang tot alles mooi droog is. De tijdsduur is een indicatie en afhankelijk van je magnetron.
      48 cal. per stuk
      en 1.,5 koolhydraat per stuk (en lekker dat ze zijn!!!!!)

      Eet smakelijk :-)

      ik eet ook superfood en ik vind het superlekker!

      Verwijderen
  13. Oh die groene thee lijkt me echt een beproeving! Maar als je het nodig hebt.......
    Muntthee vind ik wel erg lekker, en verder houd ik me bij het franse ontbijtje. Mooie flesjes, die staan erg mooi en ja de theebloem is geweldig, heel mooi, die ken ik. Bloementhee vind ik ook heerlijk.

    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ha ha, nee nodig heb ik het niet, maar het voelt goed...en weet je eigenlijk smaakt het best lekker, alleen typisch, maar dat is gember of anijs ook

      Verwijderen
  14. Hallo Marian,
    Google hat mir deinen Post übersetzt. Ich musste lachen über deinen Weizentee. Warum schmecken gesunde Sachen meistens nicht gut. Wenigstens machst du den Tee optisch schön mit dem Rosenlöffel. Pfefferminztee schmeckt mir schon besser. Und Ingwertee macht warm. Deine Teesammlung sieht sehr schön aus.
    Liebe Grüße, Johanna

    BeantwoordenVerwijderen