vrijdag 19 december 2014

Hoe zet je pieken in vaasjes...en pas op, lang verhaal....

Intussen al een traditie hier...oude pieken in vaasjes...
Hoe doe je dat? 

Zorg voor voldoende vaasjes, ik heb het liefst van glas.
Dat vind ik het mooist bij het zilver van de pieken.....

Het is jaren goed gegaan, maar ook deze vaasjes worden 
al steeds moeilijker te verkrijgen bij de kringloop, 
en ik vertik het om er meer dan € 1 voor te betalen..

Dan zorgen voor een leeg plekje..
hier is dat de schoorsteenmantel.

Zorg ook voor een verzameling kerstpieken.
mijn voorkeur gaat uit naar oude, daar ben ik ooit mee begonnen,
simpel omdat die nooit op de kerstboom passen,
omdat het "gaatje" te klein is...
dan moest je altijd moeilijk doen om met een mes 
een 'puntje' aan de top van de kerstboom te maken...

De nieuwe van tegenwoordig hebben een groter gat..
en die gebruik ik soms ook, alleen dit jaar weer eens niet..

Als je oude wilt, ben je ook al te laat...
ze vragen tegenwoordig schandalige prijzen voor een oudere piek...

Onze allereerste ooit gekocht voor ....
Dat was heel duur in 1980...
maar hij had dan ook geen 2 maar...3 bollen...
en..gekocht bij een 'kleine winkelier'
die waren toen ook al duurder dan de in opmars komende winkelketens.

Ben er dus 34 jaar heel zuinig op geweest,
en had de laatste jaren het mooiste plekje op de schoorsteenmantel,
simpel omdat hij voor 'het hoogste punt' zorgde,
omdat hij het langste was....
en dan gebeurd er dit.....
De doos viel eergisteren uit mijn handen...
en de onderste bal is gebroken....

Dus geen middelpunt meer tussen de andere oude met een te klein gat.
Dan doen we het maar zo...
wordt voortaan met doos en al, 
in kapotte uitvoering  ten toon gesteld....
Heeft ook wel iets..

Nog een prijsje op een doosje...
toen nog guldens...
JB was dus een van de eerste supermarkten hier in het dorp...
bulkprijs van toen dus...:)

en ook prachtig om te zien hoe men op de deksels 
van de doosjes aangaf dat er een piek in zat...
volgens mij kon je dat al aan de langwerpige vorm zien...
origineel 'kleuterschool prikwerk' 
en geschreven met een kadertje er omheen...
Nou kwam ik 3 vaasjes te kort...
heb nog wel meer van die kristallen en glazen vazen, maar die zijn groter,

en het is niet zo mooi als de onderste bal van de piek helemaal in het vaasje wegvalt..
Dus 3 vaasjes van een andere verzameling erbij gepakt...
Verder nog een paar engelen erbij, als vulling..


en dan ziet het er zo uit....

Een keer per jaar lekker 'bling-bling"
hier en daar waxinelichtjes er tussen en dan is het zo mooi in de avond...


Vorig jaar was ik een week eerder...
en daar is ook te lezen wat een piek voor betekenis heeft..
En...nu een heel ander soort kerstversiering...
"verrie  aities& nainties"...
..was toen helemaal 'in'
Onderstaande beer...zelf gemaakt, lag toen op de schouw..
speciaal zo gemaakt dat haar beentjes naar de zijkant liggen...

en deze doosjes...
ooit een "Kartonnage" cursus gedaan zie je wel...
en toen ook 'iets erin ' geknutseld...

Hoe je deze "Pine Cone "mannetjes kunt maken vindt je 
Ik laat ze maar lekker liggen, want ze hebben door de loop der jaren..
wat last van haaruitval gekregen...
En in het andere doosje...
Zit ook een "Soooo verrie aities & nainties" poppetje


.... dat waren dus 2 verhalen/ blogposten  in 1...
snap wel dat je er moe van wordt...:D


Fijn weekend en voor het geval ik niets meer post dit jaar...

Hele lieve...fijne...gezonde...de beste...gelukkige...prettige...creatieve...wensen
 en een fantastisch  2015






13 opmerkingen:

  1. Wowwww wat mooi zo zeg....echt superrrr....prachtig staat het....liefs Ria....x...!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi zo op de schouw en het zal zeker een mooi plaatje geven met lichtjes ertussen .Zelf heb ik nog pas geleden diverse van die vaasjes naar de kringloop gedaan .Stom dat ik er niet aan gedacht heb ze eventueel aan te bieden op mijn blog tegen verzendkosten .Vandaag zag ik op de Kerst/Rommelmarkt in het bejaardenhuis hier dichtbij heel oude kerstversiering in vergeelde doosjes voor een paar euro's,dat is dan echt een plek waar zoiets nog goedkoop te vinden is ,ik moest even aan je vorige blog denken .Nee ik heb het niet gekocht omdat is er zelf niets mee heb .Een heel gezellig Kerstblog weer en ik wens je fijne dagen en een mooi 2015
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah.....Marian.....wat herkenbaar die laatste foto's! Ik heb er ook nog een paar in de oude doos: van die witte engeltjes met kanten jurkjes en een kraal als hoofd. En die doosjes: geweldig, wat een herkenning! je maakt allemaal herinneringen los!
    En wat een prachtig idee: die pieken in die vaasjes, zoiets heb ik nog nooit gezien! wat een geweldig idee!
    Ik heb ook 3 oude pieken en voor de rest veel oude kerstballen: zo mooi! Maar de prijzen van tegenwoordig betaal ik er niet voor hoor: dit weekend zag ik er weer één: € 5,.!!
    Maar het zal schitteren bij jou bij kaarslicht! Geniet er van....

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie verzameling. Wat zal dat mooi zijn met kaarsjes erbij.
    Die doosjes heb ik ooit ook nog eens gemaakt van stof.
    Je post was niet te lang hoor, juist leuk om al die gespaarde spullen te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een verzameling tonen is godsonmogelijk in een kort blogje;-)
    en ik vind het heerlijk om alles goed te zien op je mooie foto's.
    En dan op de schouw voor de spiegel ziet de verzameling er nog groter uit.
    Prachtig is het om te zien en flonkeren zal het zeker met lichtjes er tussen.
    Heb geen bewerkte vaasjes maar speelde van de week met de gedachten om wat oude kristallen karaffen van zolder te halen om daar de oude pieken die ik heb op te zetten,maar ben van gedachten veranderd,ga er wat lekkere likeurtjes in gieten en samen met wat verschillende likeurglaasjes krijgen ze een plekje op oud dienblad op pootjes wat ik op de gedekte tafel zet tijdens de koffie met kerstgebak en ander lekkers,kunnen de gasten zelf likeurtje nemen als ze zin hebben.
    Doet al dat mooie oude spul ook weer eens dienst en het ziet sfeervol uit.

    Wel héél erg jammer dat je hoogste piek het laagste viel en het niet overleefde:-((

    Wens jou Marian en je ♥dierbare♥ hele fijne feestdagen en een voorspoedig en vooral gezond 2015!!!

    Liefs,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ooh Marian....daar laat je mij toch weer iets zien wat ik fantastisch vind....zo mooi en wat een leuk idee....ik had al een oude piekenverzameling zien langskomen...pieken op een plank met hoge spijkers....princesgreeneye...dit zag ook leuk uit en omdat ik dit jaar oude kerstballen ben gaan sparen dacht ik ...kijk nog eens voor pieken....maar je betaalt echt de hoofdprijs...en dan gaat het idee snel over...ik heb er nu pas 2, waarvan de mooie met de belletjes in de boom zit...dus dat wordt nog heel lang sparen....voor jou ook hele fijne kerstdagen en veel geluk en gezondheid voor 2015....lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schitterend je verzameling oude pieken op de verzameling oude glazen vaasjes! Jij hebt wat verzamelingen, heerlijk voor ons om naar te kijken.
    Wens jou en je familie heel gezellige Kerstdagen en het allerbeste voor 2015!
    Groet,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste Marian,
    Wat een pracht gezicht al die pieken in een glazen vaas op de schoorsteenmantel vóór de spiegel. Dat verdubbelt wèl het effect!
    Moet wel lachen hoe je 'so very 80s & 90s schrijft. Oftwel: so very eighties & nineties.
    Geniet van je mooie Kerstversieringen en wees toch wel voorzichtig met die scherven in de doos met je kleinzoontje!
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ontzettend mooie piekenverzameling heb je, Marian! Wel heel jammer van 'die ene'.
    Goed idee om ze op deze manier tentoon te stellen. Ik wens jou ook hele mooie dagen
    toe, hopelijk samen met diegenen die je lief zijn!
    Lieve groet, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Echt mooi hoor die pieken, ze staan prachtig op de schouw. En de doosjes ook heel leuk met dat beertje erin! Zal je kleinzoon wel leuk vinden denk ik inmiddels?
    Fijne Kerstdagen en Goed uiteinde,

    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vrolijke kerstpost is dit. Bijzonder, al die pieken: wat kan verzamelen toch veel moois opleveren.
    Goede Kerst en een voorspoedig 2015.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig verhaal! Ik ben ook al uit geweest om pieken te kopen...en wat denk je.....niks nul komma niks!!

    Nu heb ik ook nog steeds geen schoorsteenmantel, dus ik zou niet weten waar ik ze moest zetten...maar toch!!

    Hoe is het met je kleinzoon? Hij zal wel al een heel ventje zijn intussen.

    Groetjes Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  13. die pieken op een rijtje zijn echt geweldig! En ook leuk om die oude decoraties te zien uit de tijd dat ik nog een ukkepuk was. Dat is heel vintage :)

    BeantwoordenVerwijderen