zondag 22 februari 2015

Nieuwe helleborus...


Een van de 2 nieuwe helleborussen, die ik niet kon laten
 staan toen ik laatst vogelvoer ging halen..

De helleborus oriëntalis "Phoebe"...
Wat ik heel vaak doe, is gaan Googelen  wat de naam betekend...

Phoebe is o.a :
Een Latijnse meisjesnaam wat 'verlicht/puur" betekend.
Dat vind ik echt wel 'passen' het bloemetje ziet er in ieder geval heel puur uit...


Phoebe is ook een zangvogel uit de Tyramidae familie,
Phoebe is ook de bijnaam voor Arthemis in de Griekse mythologie.
Phoebe is ook een maan van Saturnus ofwel SIX ( Saturnus 9 )
Phoebe is ook een van de Titaten, dochter van Gaia en Uranus, grootmoeder van Apollo...



Phoebe is dus een z.g 'dubbele' helleborus...
Er stond er al eentje in de tuin, 
de "Tutu"


En een 'tutu' heeft deze helleborus dus ook..
want een tutu is: 
 "een kort wijd uitstaand rokje voor een danseres"

Naam is dus goed gekozen :) 



Maar een : "tutu" is ook een giftige plant uit/in Nieuw Zeeland...
daar doet deze helleborus dus niet aan mee...

Maar toen ik door de tuin liep om nog een 'roze' te zoeken,
kwam ik deze wit/gele tegen...
met hetzelfde model als "Phoebe" ...

Ik was blij verrast, want dit is eigen kweeksel dus...
Nooit geplant, alleen een enkele witte en een enkele groene staan daar..

En helleborussen staan erom bekend dat ze 'kruisen' 
je krijgt zo op den duur heel veel verschillende 'soorten' en kleuren in je tuin...
en ik ben wel heel blij met deze ....


Is ze nou niet mooi...


Nu moet ik daar eigenlijk ook een mooie naam voor gaan verzinnen..☺


Wie weet wat er nog voor moois uit "Phoebe" gaat komen 
als ze een paar jaartjes naast een andere helleborus staat...


En ik ben met Phoebe ook een testje aan het doen,
Op Hetty haar blog  las ik hoe je een helleborus  goed kunt houden op de vaas...


Het steeltje heb ik dus helemaal open gesneden tot aan het blaadje..
Ik ben benieuwd of ze er morgen nog zo mooi bij staat...


Fijne zondag...


17 opmerkingen:

  1. Jeetje wat een mooie Helleborissen heb je gekocht .Ik '' moet'' ook nodig eens naar de tuincentrums .De lichtgele is echt prachtig .Ik heb 1 keer een bosje gekocht bij de bloemist en binnen twee dagen kon ik ze al weer weg gooien .Ik hoop dat jij er meer plezier van zult hebben
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Very beautiful helleborus and your photos are amazing.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een schoonheid, ook door jou heel mooi vastgelegd. We hebben de helleborus in de tuin, maar het is hier altijd een laatbloeier.

    Fijn weekend nog. Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wat leuk zijn deze. Ik vind ze toch al zo mooi, vooral omdat ze bloemen hebben als er nog weinig bloeit. Ik wil ook bloemen in de winter.
    groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh oh...wat zit ik te genieten........A: google ik nooit naar namen....... dat doe jij voor me ;) en ik vind het leuk!
    Die 1e lijkt wel op een lelie.........B: ben ik benieuwd waar je ze weg hebt........welk centrum...ha want ik ben dol op deze bloemen.......en die tutu.....ben verliefd! En C: de beelden hier.......ik geniet.....vind die in het oude vaasje zo mooi......oh toch ook D....ga even buurten hoe je ze dus goed houdt op water......opensnijden......?.......Echt een cadeautje dus jouw blog....thankx.....
    Fijne zondag en liefs

    Oh ja...tip je me nog even....? ;) Liefxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig zijn deze Helleborussen. Ik vind ook eigenlijk alle soorten mooi, zulke prachtige kleuren en die vormen, zo heb ik ze nog nooit bekeken. Als je ze ook nog in een vaasje kunt zetten, zo mooi...
    Ik ben op de blog bij Hetty geweest, een bijzonder tuinmens met een geweldige tuin dus ik ben volger geworden en heb bijna een uur rond gestruind op haar blog hihi...heerlijke foto's en verhalen. Ik wens je nog een fijne zondag en lieve groet van Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vooral ´Tutu´ vind ik prachtig, die heb ik nog niet, haha. Dat is nu het leuke, als je af en toe een hele mooie Helleborus koopt en dan afwachten wat de zaailingen worden. Ik heb er aardig wat gekocht door de jaren heen, maar de meesten in de tuin zijn uit zaad voortgekomen. De mooie mogen blijven, de mindere spit ik er uit als ze gebloeid hebben.
    Grappig te horen dat ook jij de tuin gaat versimpelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oeps, zie ik opeens mijn naam voorbijschieten! Zo word ik nog beroemd, maar het was een tip van Margery Fish. Ere die ere toekomt. Heel mooie Helleborussen. Ik hoop dat de mijne ook eens gaan kruisen. Groetjes,

    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een geweldige mooie bloemen. Op de tweede foto lijkt het wel een waterlelie. En dan ook nog 'zomaar` één in het wild gegroeid. Wat is de natuur toch mooi. En dat bloeit dan gewoon in de winter.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste Marianne,
    Je hebt wel een héle mooie Helleborus collectie in jullie tuin. Zoiets is altijd een erg fijne beloning voor het vele tuinwerk!
    Liefs en een fijne week nog.
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een pracht van een tuin heb je toch! Zo één waar alles groeit en bloeit en zich vermeerdert. Pracht van een nieuwe Helleborus met een pracht van een naam ook, heel mythologisch. Wist je dat Phoebe(Phoibe) ook één van de Leukippiden is, samen met haar zus Hilaiira,dochters van Leukippides, die door Castor en Pollux ontvoerd werden en waarmee ze huwden? Een weetje dat is blijven hangen uit de Griekse les of geschiedenisles ;-)
    Het is fijn om even weer in blogland te vertoeven en je blog een bezoekje te brengen. Met onze tuin gaat het intussen van kwaad naar erger en vermits ik alles niet meer zelf aankan, teveel last van mijn rug, en manlief er totaal geen interesse in heeft, zullen grote maatregelen getroffen worden en zal van tuin met veel planten niet veel meer overblijven. Het is gewoon vechten tegen de bierkaai en dan moet je je uiteindelijk overgeven. Jammer vind ik het wel natuurlijk. Ook al de planten in potten zal ik drastisch minderen want ook dat is veel te zwaar werk om het allemaal alleen te doen. Ik geniet des temeer van de mooie tuinen met prachtige planten op internet zoals de jouwe. En weer zo mooi op de foto gezet ook! Dankjewel voor het delen.
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi en informatief deze post van de Helleborussen in jou tuin.Ben blij er op deze manier met prachtige foto's van te kunnen genieten want bij mij lukt het niet om ze meerdere jaren in tuin terug te laten komen,niet in volle grond en niet in de pot.
    Koop altijd enkele witte met Kerst omdat ik die zo mooi vind maar het zijn nooit blijvertjes en krijgen al helemaal geen kans om te kruisen.

    Bedankt dat je nog even terug kwam op je post over koper en ijzergieterij,Gb. van Emden(mijn man zijn achternaam)

    Fijne week en lieve groet,Ger


    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh wat zit ik te genieten.. zulke mooie foto's van prachtige bloemen! Ze doen me ook een beetje denken aan orchideeën... dank je voor het genieten!

    Lieve groet, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat heb je deze prachtige bloemen weer mooi vastgelegd!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hey, dit is een suoerleuke post. En interessante commentaar ook nog. Hier moet ik vaker kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hey, dit is een erg leuke blog. Met interessante commentaren. Moet hier vaker passeren ...

    BeantwoordenVerwijderen