zondag 1 maart 2015

Test...

Vorige week heb ik een testje gedaan, nadat ik op een blog gelezen had,
dat je helleborussen langer op de vaas goed kunt houden 
als je de steel insnijdt...

Een kleine helleborus had ik toen in een flesje gezet...
En een week nadien... staat het bloemetje er nog gewoon mooi bij...
Er zijn wel wat blaadjes afgevallen,
 maar dat is meer een 'uitbloei stadium' ,
omdat het zaaddoosje ook al zichtbaar wordt, 
dan slap gaan hangen omdat ze niet op de vaas kunnen...
Hij heeft de hele week in de tuinkas gestaan,
ook nog een paar dagen goed warm , toen de zon scheen..

Maar, omdat dit maar een kort steeltje was,
bedacht ik me om nogmaals een test te doen...

Heb vandaag 3 identieke wat langere stelen gesneden,
van dezelfde pol, en deze in 3 vaasjes gezet..

En omdat 'insnijden tot het eerste blad' best hoog is,
en er dan zelfs een stuk 'ingesneden' steel boven de vaas uit kan komen, 
heb ik ze alle 3 verschillend behandeld...

1.Links is helemaal niets mee gebeurd.
2. Midden, steel is tot de helft ingesneden
3. Rechts, steel is tot eerste blad/zijtak ingesneden.
Nu weer een weekje afwachten wat er gaat gebeuren.

De 'andere' heleborus bloemetjes zijn mooi opgedroogd...
die liggen dus nu ook bij in het bakje met de andere opgedroogde 
bloemetjes uit eerdere posten...

erg joh...als je niks weg kan gooien :)



Fijne week nog...



15 opmerkingen:

  1. Ben reuze benieuwd! Hier staat er ook ééntje in een klein vaasje maar die staat er nu ,na 2 dagen niet meer zo fris en fruitig bij! Wat staan ze bij jou trouwens mooi in die vaasjes!
    Wat ga je met de uitgebloeide bloemen doen? Ik zag een bloemenpers op de foto; drogen en kleine schilderijtjes er van maken of zo?

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie foto's hoor......liefs Ria...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het insnijden van de steel lijkt mij nog knap lastig. Ik ben benieuwd wat de uitslag wordt...we gaan het vast nog wel horen! We wachten in spanning af...

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Spannend hoor. Ik ben benieuwd. Groetjes,

    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eigenlijk wilde ik direct naar buiten gaan om een stengel met bloemen te plukken .Ik ga toch even je test afwachten want tenslotte heb ik maar 4 stengels bloemen .Ben heel benieuwd hoe het gaat
    Lieve gr Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Experimenteren met bloemen is leuk, op die manier geniet je nog meer
    van alles wat er groeit en bloeit in je tuin.
    Ik ben nieuwsgierig wat je met de bloemen gaat doen in je bakje???

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ga ik ook proberen Marian, goeie tip!
    Blijven prachtig hè die helleborussen...ik heb een zalmrose en een witte...even wat plukken morgen ;-)
    Fijne week weer!

    Lieve groet, MJ

    ps en nog bedankt voor je lieve bericht op mijn post!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige foto's en vind ze super mooi in zo oud vaasje bijna nog mooier dan aan de plant hahahah ...Ben benieuwd welke het langst mooi blijft staan ... ach al is het maar een weekje , bloemen die je in de winkel koopt halen tegenwoordig die tijd ook ... vind het super zulke kleine bloemetjes op een vaasje uit de tuin of natuur ... genieten .... wens je een fijn weekend ... Lieve groet Rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk en leerzaam je post! De laatste foto vind ik ook een prachtig plaatje !
    Ben ook benieuwd naar het resultaat.

    Groetjes,
    Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ben er maar wat blij mee dat jij niks weg kan gooien want het levert telkens weer de prachtigste foto's op.
    De helleborus bloemen staan mooi in de glazen vaasjes en ik hoop dat ze door je test nog langer staan dan normaal.
    Ben wel benieuwd naar het resultaat.

    Als ik me niet vergis ligt er hier op zolder in een van de vele dozen ook nog zo'n houten bloemen droogpersje van dochterlief.
    Wie wat bewaard heeft wat,kwam ik afgelopen week weer achter toen ik op zolder aan het snuffelen ben geweest om wat te zoeken om opgeknapte gang aan te kleden.

    Fijne week en succes met de bloemen test!!
    Liefs,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ook ik gooi niet makkelijk iets wel, veel bloemen krijgen een tweede leven bij mij. Of verwerkt in kransen, of laat ze drogen..
    Ik ben heel benieuwd naar deze uitslag. Het klopt dat de Helleborus niet lang staat, zo jammer, het is zo'n pracht bloem! We wachten de test af.

    Ik wens je een fijne week
    Lieve groet
    Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Marian:) Ik zag je op mijn blog en dacht laat ik een kijkje nemen op die van jou! Alle drie blogs zijn mooi, maar deze springt er echt bovenuit! Ik heb al 1000 (oke beetje overdreven) mooie foto's gezien om te ....schilderen hihi, maar ik vraag je dan wel van tevoren. Heerlijke sfeerfoto's! Leuk kennis te maken! Groetjes en een fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ben helemaal benieuwd naar het resultaat van je experiment en Helleborus komt ook mijn tuin in....ik moet alleen nog even gaan googlen wanneer ze geplant kunnen worden. Het zijn zulke prachtige bloemen en ik zag ze op tv met groenblijvend blad. Ik vind je vaasjes ook al zo leuk...fijne avond en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dit zijn hele leuke testjes om te doen en ik ben werkelijk heel benieuwd wat er uit de test met de drie verschillenden insnijdingen gaat gebeuren. Het zijn van die prachtige bloemen en ik zie ze alleen in tuinen. Ik vind het heel leuk die drie kleine vaasjes met ieder een bloemetje erin :-)
    Lieve gr

    BeantwoordenVerwijderen