dinsdag 19 mei 2015

fluitenkruid....

Op verschillende plekken in onze tuin staat fluitenkruid...
Anthriscus sylvestris...

Komt op steeds meer plaatsen spontaan op.
Hierboven/ onder  groeit het in een klimroos...
Ooit is het begonnen op het aller donkerste plekje in de tuin...
Hieronder...en op dat plekje ben ik zuinig...
Zo mooi, het geeft gewoon licht af..
We hebben ook nog een ander soort,
de 'rode' nee, die heeft geen rode bloemen,
maar roodachtig blad en stelen.

De Anthriscus sylvestris "Ravenswing"

Deze staat wat zonniger, en is dus ook veel hoger..
De Carpinus haag hieronder is 2.meter  hoog.
Het verschil tussen de 'gewone' en de "rode" kun je hieronder goed zien.
Er bestaat ook nog een gele maar die ziet er een beetje uit alsof die een ziekte heeft..
Bij het veranderen van de tuin,
waar we al vanaf februari mee bezig zijn,
kwamen er natuurlijk ook archeologische vondsten omhoog....:)
Kijk...een nieuwe verzameling is geboren...
Kleine flesjes...
Hieronder een bloem takje van een 'groene' en een 'rode'...
Je kunt het goed zien aan de stengeltjes, 
en daardoor lijken de bloempjes ook minder wit...

Fijne week nog...



17 opmerkingen:

  1. Ik geniet ook zo van het fluitekruid. Langs de wegbermen door heel zeeland staat het. Maar ik heb het niet in de tuin.Dat durf ik niet. Dit jaar heb ik Ammmi gezaaid. Het geeft hetzelfde effect maar het woekert niet. Ik ben benieuwd hoe dat zal staan. En die flesjes die je hebt opgegraven, super. Wees er zuinig op. Groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig om in je tuin te hebben, Marian. Ik kan er zo van genieten dat de bermen er vol mee staan, het blijft een geweldig gezicht. Ik wist niet dat er meer soorten waren, ik vind de rode variant persoonlijk minder.

    Wat grappig dat de tuin nog verrassingen voor je in petto had. Staat super met een takje fluitenkruid!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk al dat fluitenkruid, het staat hier overal. Het kwam ook in de tuin, eerst vond ik het leuk maar het jaar erop stond er meer, en toen nog meer. Toen heb ik het rigourous weggehakt, ook de ´Ravenswing´ want die had ik ook in de tuin. Leuke vondst die flesjes uit eigen tuin en nog mooier met het fluitenkruid.
    Groeten, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het fluitenkruid is geweldig op dit moment.
    Ik loop en fiets op dit moment ook langs hele bossen.
    Echt het lentegevoel!
    Je hebt er weer prachtige foto's van gemaakt.
    De groene heldere vind ik het mooist.

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben net terug van heerlijke dagen in N-H en ik heb nog nooit zoveel fluitekruid,koolzaad en boterbloemen langs velden en wegen gezien.
    Leuk dat jij de witte bloem parasolletjes in je tuin hebt en ook nog eens in meerdere soorten.
    Maar het aller mooiste in deze post vind ik toch wel de oude flesjes waar in het sierlijke model vast een heerlijk geurtje gezeten heeft.

    Hier in de brandgang achter ons huis zet mijn buurvrouw al jaren veldbloemen en dit jaar zie ik er voor het eerst paar stengels fluitekruid tussen staan.Ik plukte er al wat van en samen met grootbloemige maagdenpalm staat het mooi te wezen in oude melkkan op tafel.

    Fijne week en lieve groet,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is altijd een mooi gezicht die witte bloemen. Eerst konden we genieten van het koolzaad en nu hiervan.
    Gelukkig worden de bermen ook niet meer gemaaid zodat we allemaal kunnen geniet.
    Wat geweldig die flesjes, het is helemaal in zo met die verweerde look. Ik moet ook maar eens wat gaan begraven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fluitenkruid in de tuin had ik nog niet eerder gezien, maar wat is het mooi.
    Die tere bloemetjes zorgen voor een prachtige sfeer.
    Hier staan de bermen ook helemaal vol, een feestje om te zien.

    Lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het lijkt wel of ik dit jaar meer fluitenkruid in de bermen zie staan dan ooit. Ik vind het een geweldig gezicht.
    Echt genieten en helemaal wanneer je het ook nog eens in je eigen tuin hebt staan. Super leuke flesjes heb je
    trouwens gevonden!
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ooo fluitekruid is zo leuk. Het staat hier te pronken in de bloemenwei en vooraan in de border staat ook een toef, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi is het he....echt prachtig langs de wegen bermen vol dit jaar...mooi gedaan je post......liefs Ria...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuke verrassingen die flesjes. Heel mooi bovendien, in het bijzonder om er ook al zo'n mooie fijne bloemetjes in te presenteren. Leuk dat fluitenkruid in de tuin. Zou ik ook wel willen! Vanzelf kwam het hier echter nog niet op...
    Lieve groet,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind het fluitekruid prachtig, je ziet goed het verschil tussen de 2 soorten. Je hebt weer super mooie foto's gemaakt en ik moet toch ook snel op pad gaan om een bos te plukken...zo mooi...fijne dag en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Marian, ik wist niet dat er drie soorten waren. Ik heb hier in de tuin al een paar jaar één exemplaar van de groenbesteelde, en ik koester hem.
    Heel decoratief, de foto's met die flesjes.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hier groeit het fluitekruid ook zo weelderig, prachtig om te zien !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie bloemetjes hè, ik heb ze ook net op mijn blog gezet ;)

    Groeten Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat mooi, Marian. Het leuke is dat ik,omdat ik het zulke prachtige bloemen vind, ook net aan een serie bezig ben. Nou ben ik toch al heel lang met bloemen bezig, maar ik wist niet dat er verschillende soorten zijn. Weer wat geleerd. Onze "opgravingen" bestonden uit pijpenkoppen en serviesscherven. Nooit heel overigens. De jouwe zijn mooier. Prachtige serie weer. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het is ook een prachtig kruid om te zien Marian.
    Hier staan ook de bermen vol met daartussen gele boterbloemen :-)
    Jij laat hier ook weer fantastsiche en sfeervolle foto's zien.
    Nooit geweten dat er ook nog 2 soorten van zijn!!!??? Helemaal nieuw voor me.
    Ook heel gaaf zijn je archeologische vondsten met deze kleine flesjes.
    Ik heb weer heerlijk genoten van al dit moois :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen