zondag 9 juni 2013

Wollig wollegras....


Mijn lievelings- gras....

dat is dit poezelige  'wollegras' 



Eerst even de show stelen in een verzilverd vintage vaasje uit 1972
gevonden (hoe kan het ook anders :) ) 
bij de kringloop.


Maar het gaat nu om het wollegras en niet het vaasje.
Ik moest wel even zoeken welk wollegras het was, want ik kwam
na Googelen een hele hoop soorten  tegen...
slank-breed-eenjarig en veenpluis...etc


Veenpluis viel af, want die vermeerderd met uitlopers,
en die heeft volgens mij maar 1 pluisje aan het stengeltje.

Slank wollegras viel ook af, 
want die vermeerderd ook met wortelstokken.


Eenjarig wollegras is het ook niet, 
want 'moeder' polletje is al 20 jaar oud.


Dus dan bleef zover het 'Breed wollegras' over,
groeit polvormig, en dat is dus hier ook.
Wollegras staat op de rode lijst,
dat wil zeggen dat het plantje hier zeer zeldzaam is,
en sterk afgenomen.


Het ene polletje heeft nu eindelijk ook gezorgd 
dat er aan de andere kant van de vijver ook een wollegras polletje gekomen is...


De pluisjes wapperen mooi met de wind mee.
Als het regent...
dan hangen ze er als verzopen katjes bij..


De moerasrand van onze vijver  ziet er momenteel zo uit,
witte en roze koekoeksbloemen met wollegras.
En de orchideeën beginnen ook open te komen.


Fijne week nog...

Marian




15 opmerkingen:

  1. Hi Marian,
    its a little paradise on your pond. Thank you for the beautiful photos.
    Best greetings, Johanna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat grasje heb ik nog nooit gezien, wel heel mooi zeg.
    Hoop voor het grasje dat het nog niet gaat regenen.
    Je vijver is ook mooi.

    Fijne Week,
    Inge, My choice

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een zeer decoratief gras!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Marian,
    Even melden dat ik al in geen dértig jaar meer koekoeksbloemen zag. Wat lief om die hier tegen te komen...
    Jou Breed wollegras is zó bijzonder en de manier hoe jij het beschrijft als verzopen katjes in de wind...
    Prachtige fotos en lief vaasje ook om de pluisjes tot hun recht te laten komen. Leuk dat er een tweede polletje bijgekomen is.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is een mooie grassoort. Moest ff zoeken naar de orchidee maar ik heb hem gevonden. Mooie planten staan er langs je vijver.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik dacht eerst dat je een grapje maakte met de naam van het gras maar het bestaat dus echt ;-) Ziet er erg leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit is zo bijzonder, zag ik echt nog nooit!
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ken dit grasje helemaal niet, maar wat is het mooi en zo decoratief!
    Wat een prachtige beplanting heb je om je vijver.

    fijne week,
    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Marian ,
    wat een decoratiefe grasje . Ik hou van deze bilderen .
    Beste Groetjes en een prachtig week , Christine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Marian, wat een schitterend grasje. Dat het zich zo thuis voelt langs je vijver.
    Prachtig plekje, dat moerasrandje.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat mooi, ik heb het nog nooit gezien. Als het bij jou nu goed uitbreidt, dan kan het weer van de rode lijst af. De rest van de bloemen is ook schitterend. Wat is de natuur nu toch mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heb dat wollegrasje nog nooit in het echt gezien, wat een prachtige foto's. Ik dacht even aan een pluk haar uit Snarf zijn nek ook zo wollig wit.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi gras, met een hoog aaibaarheid factor!
    Mooie bloemen langs je vijverrand!

    Veel liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Marian,

    je hebt weer een heerlijk blog met een geweldig mooi grasje. Volgens mij is het wel veenpluis maar ik kan me vergissen. Als je op veenpuis googelt dan zie je ook stengels met soms meerdere pruikjes.
    Ik vond dze link nog. Misschien heb je er niets aan maar het zou kunnen.

    http://www.2metdenatuur.nl/veenpluis.htm

    Ik heb ook diverse foto's van het veenpluis maar ik kan dat ook verkeerd hebben hoor.

    Ik ben ook eigenlijk wel benieuwd wat het nu is want anders zet ik straks ook verkeerde namen bij mijn pluisjes.

    Groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Vergeet ik helemaal te zeggen dat je weer schitterende foto's hebt van dit pluis :-)

    BeantwoordenVerwijderen