zaterdag 29 april 2017

Uvularia grandiflora...


Nog zo'n leukerd van een voorjaarsbloeier...
Uvularia grandiflora.


Voor halfschaduw tot volledige schaduw,
kan ook heel goed als onder begroeiing van heesters...

Plant wordt ongeveer 25-35 cm hoog.



Heeft citroengele hangende klokjes en de
bloeitijd is april-mei


Plantje vermeerderd zich met wortelsokken,
niet heel uitbundig, maar gestaag en netjes...


Het bloemetje hangt aan een steeltje wat uit het blad lijkt te komen,
en als het uitgebloeid is komt er een hoekig zaaddoosje aan te hangen.


Andere benamingen  voor het plantje zijn:

Treurklokje, Feestklokje, Huigkruid en Gouden zegel...




4 opmerkingen:

  1. Beste Marian,
    Wat een heel bijzondere voorjaarsbloeier is dit! Nog nooit gezien.
    Huigkruid vond ik wel een mooie naam. Lijkt een beetje op een huig...
    Maar zo mooi van kleur en vorm.
    Mooie foto's ook.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leukies....mooie foto's fijne week liefs Ria x ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beeldschoon plantje, dat ik nog niet kende.
    En weer in alle glorie op de foto gezet.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit treur klokje heb ik nog nooit eerder gezien! Wat een schattig plantje. Ik zal eens opzoeken of dat op mijn Zeeuwse klei groeit. Het ziet er uit alsof het in zure grond moet. Bedankt voor het delen van deze beauty. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen