zaterdag 6 januari 2018

Albanese Caj Mali...

De laatste jaren drink ik liever thee dan koffie..

Ben een echte 'theeleut" geworden,
maar dan wel groene, witte of  "kruiden"  thee.


Mulliri Vjeter is een koffie en theewinkeltje in Tirana,
 de hoofdstad van Albanië,
waar wij in  september 2016 een rondreis gemaakt hebben.

Deze Caj Mali, ofwel bergthee,
heb ik daar nog gekocht voordat we weer naar huis moesten.
Die thee heb ik daar bijna 3 weken gedronken, zo lekker...

150 leke is € 1.13...
En daar kun je veel kopjes thee uithalen.
je kunt alles gebruiken, ook de stengel..
gewoon in stukjes breken en in je kopje doen  of de theepot .

Deze bergthee  is van het geslacht Sideritis (KLIK)
Nederlandse naam is "ijzerkruid"

Bergthee groeit  in bijna alle Balkan landen en alle landen 
grenzend aan  de Middellandse zee, tot aan Turkije toe,
het warmere gedeelte van Europa dus...

Maar het zijn allemaal verschillende soorten van het geslacht Sideritis.
Deze Albanese heet dus Sideritis raeseri,
en die uit  Italië is de Sideritis italica,
en die uit Kreta de Sideritis syriaca.

kun je meer over de soorten lezen.
en ook waar deze thee zoal goed voor is..

Hij is onder andere vocht afdrijvend
en heeft een anti bacteriële werking..

Schijnt  ook goed te zijn voor je geheugen...

In Nederland kan deze plant eigenlijk niet groeien,
maar ondanks dat  duikt er af en toe toch wel eens ergens een plantje op..
volgens dit blog
 KLIK

Fijne week nog..

7 opmerkingen:

  1. Mmmmm....lekker thee...heel fijn weekend liefs van mij x ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marian. Ik heb deze thee een paar jaar geleden gekregen van mijn dochter, die in Albanië was. Ik vond het een kruidenthee, die wel iets aan saliethee deed denken. Ik vond hem lekker.
    Leuk, die extra informatie, die je gaf over de plant.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn favoriete thee mengeling uit eigen tuin is citroen veren, citroen melisse en citroen gras. Maar ik onthoud jou thee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op Kreta groeide en bloeide de bergthee overal waar we liepen aan onze voeten,in de dorpjes werd het vaak te koop aangeboden in grote bossen bijeen gebonden daar waar ook tijmhoning te koop was bij de locals.
    In de grotere steden kan je geen winkel of overdekte markt bezoeken of je komt er de bergthee tegen in aantrekkelijke souvenir verpakking tot in grote jute balen aan toe.
    Zo'n glas hete bergthee met schep honing kan tijdens flinke verkoudheid wel enige verlichting geven en je wordt er lekker warm van.

    In Nederland zie je de gedroogde bergthee ook steeds meer verschijnen online en in speciale winkels.
    Kwam het zelfs tegen als plant bij kwekerij Bastin in Aalbeek.

    Fijne dag en lieve groet,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O, o straks weer op reis omdat de thee op is! Groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Marian,
    Het zijn juist deze mooie cultuur weetjes die zo'n reis helemaal afronden.
    Tenminste voor diegenen die er voor open staan!
    Deze kruiden thee heeft dus heel goeie eigenschappen om onze gezondheid te handhaven, met name gedurende de winter.
    Je zou willen dat je de smaak via zo'n blog beschrijving ook kon weergeven... maar ik geloof je best op het woord lekker.
    Ben al langere tijd een theedrinker en zelfs Pieter doet mee, na het ontbijt waarbij we allebei nog koffie nemen en ik nog ongezoete soya melk.
    Je merkt goed aan wat je eet en drinkt, hoe het je kan beïnvloeden in je totale well being!
    Lieve groetjes,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen