maandag 19 maart 2018

Dagje Groenmoes Markt..

Via onze nieuwe overbuurvrouw kwamen we er achter dat er in Boekel een 

Een beurs voor moestuinierders...
Nu heb ik (nog) geen echte  moestuin (meer),
maar een beetje specialere planten trekken mij altijd wel..
of het nu bomen, struiken, bloemen, bollen  of groenten zijn..

Dus wij daar gisteren heen, 
en de ijzige kou trotserend terwijl we buiten in de rij moesten wachten om
aan een kaartje te kunnen komen....wat was het druk.

De eerste plant die er gekocht werd bij was de
biologische sinaasappelmunt (klik) van de foto hierboven.
Bij de familie Klerks 
Deze munt ontbrak nog aan mijn  collectie
van inmiddels zeker 9 verschillende muntsoorten.


Daarna verdwenen deze Peruaanse postelein knollen (klik) in de tas.
Een hard groeiende klimplant waar je de blaadjes af kunt blijven plukken
om als salade te eten of te roerbakken.

Was wel een woekeraar volgens de verkoper van
maar ik ga ze in potten zetten en kijken wat het wordt...



Een boomspinazie en een Gojibes struikje (klik)
verdwenen ook in de tas.

Deze kwamen van "Andrews Garden" (klik)
Al denk ik dat Andrew me geen boomspinazie verkocht heeft maar iets anders...
Maar de tijd zal het uitwijzen.


Lathyrus zaadjes waren er natuurlijk ook te koop.
die horen toch wel een beetje bij een moestuin.
Niet die vereniging, maar de bloemetjes :)

De "Beaujolais" heb ik  gekozen voor de mooie diepe kleur
en de "High Scent" , de naam zegt het al, die was het sterkst geurend
van alle soorten en kleuren lathyrus...

 De beursorganisator wilde de fuchsia terug in de aandacht brengen..
Daar wil ik best aan meedoen, 
maar dan wel met de 'vaste plant fuchsia"
die kan tenminste gewoon buiten in de grond blijven staan 

Ik had er al eentje in de tuin,
en daar is dus "Marlene Dietrich " nog bijgekomen, 

Als je deze hun gang laat gaan worden het mooie struikjes
met lieflijke hangende bloemetjes er aan..
Heb de mannen van Stichting Epric (klik) ook maar gewoon geloofd op hun "blauwe ogen" 
Marlène kreeg ik niet gegoogeld dus de tijd zal het weer uitwijzen...


Ook gladiolen worden weer gepromoot..
Daar wil ik ook best aan meedoen.

Er stond en teler uit Laag-Soeren, KLIK
daarvandaan verwachtte ik eerlijk gezegd geen gladiolen.

Heb een mooie oranje uitgekozen, de "Prince of Orange" (klik)
en de geurende abessijnse gladiool "Acidanthera" (klik)



"De godin"(klik) stond er ook met allerlei zaden..
Nu ben ik (nog ) niet zo van het zaaien,
maar de veldsla van hierboven kon ik niet laten liggen.

En ook deze Nieuw Zeelandse spinazie
die ik vorig jaar ook meegebracht had van de
"vergeten groenten tuin"(klik)

Ben blij dat ik deze zaadjes op de beurs gevonden heb,
want deze spinazie was erg lekker...

En natuurlijk de "thee uit Zundert" mijn geboortedorp
die moest er komen.

De kweker zelf (KLIK) stond er niet,
maar wel  "NL Thee" (klik)  uit Ulicoten.

En op weg naar de uitgang kwamen we voorbij de stand van 

En nu heb ik al krokusjes in allerlei kleuren,
maar deze mooie bruin/oranje (klik) nog niet..
en nu wel :) 



En last but not least, een bezem met een ergonomische steel van 
De foto is niet van mij maar van hun website,
mijn bezem ziet er iets anders uit..

Het was  zeker de moeite waard om deze beurs te bezoeken,
en volgend jaar gaan we zeker terug.
Nog meer aparte planten en groenten zoeken...

Fijne week nog,








4 opmerkingen:

  1. Ach wij tuinvrouwen voelen de lentekriebels ook als het vriest! Prachtige aankopen heb je gedaan. Ik ben erg benieuwd naar hè resultaat. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekkere dingen gekocht Marian, die sinaasappelmunt klinkt heel aantrekkelijk. De Nieuw Zeelandse spinazie is inderdaad best lekker, heb ik ook wel eens gezaaid toen ik nog een (grote) moestuin had. Ik heb tegenwoordig een veldsla tick, had het vorig jaar gezaaid en nu koop ik het elke week, zo lekker.
    groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Marian,
    Goh, je had ons toch ook wel even kunnen bellen... We waren beslist meegegaan!
    Ja, als dàt zou kunnen...
    We hebben een leraar uit Boekel gehad en waren er ook wel op bezoek destijds, lang geleden.
    Wat een geweldig mooie verzameling heb je in de tas kunnen stoppen om uit te proberen.
    Wij hadden ook ooit in onze moestuin zo'n soort blad spinazie wat groot en donkerbladig was. Veel van gegeten. Maar zoveel werk met bemesten en het onkruid te lijf gaan in ons klimaat was niet vol te houden.
    We hebben ook een dubbele witte, sterk geurende oude Lathyrus gehad. Weet niet eens of er in het bos nog 'iets' van over is. Met alle boomwortels was de competitie altijd zo groot.
    Die munt collectie kocht ik toen we nog veel voor Campbell Soup werkten, altijd in Santa Cruz, California bij zo'n geweldig grote kwekerij. Ooit met mijn Papa, nu 25 jaar geleden, hij keek me maar vreemd aan bij mijn potten verzameling die ik in een tas in het tuig ook mee naar huis nam! Als het hier niet te krijgen is, dan DOE je dat. Maar we hebben het op moeten geven want de réden dat het hier niet te krijgen is omdat het hier gewoon niet thuis hoort...
    Toch geef je als geboren tuinder niet zo meteen op, je denkt het betere klimaat wel te kunnen nabootsen.
    Onze crocussen hebben al jaren niet meer gebloeid en ook onze vele soorten narcissen niet. Vreemd en zó jammer omdat het altijd een zee van geel en wit was, we hadden er honderden.
    Ben nog steeds druk met het chronicles schrijven en hoop het ook te redden. Pieter geniet er zozeer van en daar dóe ik het voor!
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Spannende planten heb je aangeschaft, Marian. Ik ben benieuwend naar je ervaringen ermee gaandeweg het seizoen. Prachtige fuchsia's en beeldschone krokusjes in het groen: dan zie je meteen wat je koopt!
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen