donderdag 10 mei 2018

IJslandse klaproos...


Naast onze deur waar wij altijd naar binnen gaan,
staat een oud Frans tafeltje.
Daar heb ik altijd wat 'seizoen' plantjes of bloemen op staan.

Vorige week was ik met de kleinzoon bij het plaatselijke TC,
en hij zag deze Papaver nudicaule plantjes in pot  staan.
Ofwel de IJslandse klaproos/papaver

Zo mooi die rode bloemen,
die wilde hij wel eentje voor zijn lieve  mama meenemen,
of ik die wilde kopen :) 

Nu waren ze in de aanbieding, "2 voor "
de prijs weet ik al niet meer.
Was vast niet zo veel.
Hij wilde rood, oranje enz allemaal door elkaar.
Ik niet, ik wilde alleen rode...

Dus voor mij een plant uitgezocht met alleen rode bloemen..
en voor zijn lieve mama een met ook oranje erin.

en beide planten met veel knoppen natuurlijk. 
Blijkt na een paar dagen dat er toch een oranje verstekeling tussen zit.
Hierboven op de foto zie je hem al, helemaal achteraan.

Van origine zijn deze papavers geel van kleur,
maar intussen zijn er ook al rode-oranje-witte en zalmkleurige.
En hier zien we links alweer een andere kleur papaver verschijnen..
heel mijn idee van "alleen rode" is naar de maan gegaan.

Deze papaver nudicaule, is een kortlevende vaste plant, 
maar dus eigenlijk een soort van 2-jarige. 
In goede omstandigheden zal hij wat langer leven.

Ja, en zie naast de oranje verstekeling ook nog een witte...

En die goede omstandigheden zijn:
Een koele plek,
omdat ze oorspronkelijk uit het (sub) arctisch gebied komen.

En net toen ik dus een goede koele plek voor hem bedacht had, 
las ik dat die koele plek wel in de volle zon moest liggen....
Koele plek dus in de volle zon, 
maar hij kan niet tegen 'hitte' 

Dat verklaard ook waarom hij afgelopen week met het hete weer,
zoveel water moest, en er overdag steeds maar wat verlept bij hing.
Eigenlijk had de kleinzoon wel gelijk...
met al zijn kleurtjes door elkaar.

Ziet er wel vrolijk uit,
rood- wit-oranje
en intussen is er ook geel bijgekomen.

Qua grondsoort zitten we hier weer we goed,
lichte grond met goede afwatering...



Deze papaver is net als de "gewone klaproos" ook  giftig...
Alle delen, maar tijdens de bloei en zaadvorming
is de plant op zijn giftigst.
Varieert van buikpijn tot braken tot "bleek er uitzien".
De plant zou onder goede omstandigheden toch wel tot en met september
kunnen bloeien.

Maar dan is het wel verstandig om de vruchten (zaaddoosjes) eruit te knippen.
En die schijnen bij deze papaversoort zo leuk te zijn.

Er komt bovenop de vrucht een soort 'dekseltje' met gaatjes,
net als een zoutstrooier.

Dus ik ga er toch een paar laten staan..

En nu zag ik net ook dat er een zalmkleurige aan zit te komen...





4 opmerkingen:

  1. Wat een mooie....die witte echt prachtig!....fijn weekend liefs Ria 💜

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo vrolijk met papavers! Vandaag ook gezaaid in de tuin.
    De eenjarige in ieder geval.

    Veel liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is een leuke en onweerstaanbaar mooi. Ik heb er ook wel eens mee in mijn handen gestaan. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen