dinsdag 22 mei 2018

Roos nr.52...Climbing Mrs.Herbert Stevens....

De rozen doen het erg goed dit jaar...
En zeker 2 weken vroeger dan 'normaal'.

Daarom weer eens een blog over een roos.
Nr 52 in onze tuin.
Climbing Mrs. Herbert Stevens,
is volgens "het boekje",
"een van de mooiste en elegantste doorbloeiende witte rozen"
En een van de puurst witte. 
"Wit met een gele zweem" staat er bij de omschrijving.
Toch niet helemaal waar, 
want de knoppen zijn bijna allemaal roze.
En naast wit met een gele zweem,
hangen er ook met een roze zweem.
Maar uiteindelijk worden ze wel allemaal wit.
De bladeren zijn vrij licht van kleur.
De hoogte wordt omschreven van 
1.75 tot 6 meter. 

Hier is hij een meter of 3
en zit tegen en over een rozenboog. 
En ik denk dat hij de 4 of 5 meter
wel zou kunnen halen tegen een muur
De roos is doorbloeiend 
en staat graag zonnig en warm.
Een goede klimroos voor tegen een muur dus.

Ze heeft een heerlijke frisse theeroos geur. 
Telkens als ik door de boog heenloop,
kan ik het niet laten om er aan te ruiken.
De bloemen zijn een beetje 'los'
en dat is schijnt  wat haar de elegantie geeft...

De roos is in 1922 geïntroduceerd door Pernet-Ducher .
Een Franse rozen kweker die leefde van 1859 tot 1928.

Hij was de 3e generatie rozenkweker,
en begon zijn kwekerij in 1879 in Lyon.
Hij kreeg een wereldwijde reputatie omdat hij in 1900
de "Soleil d'Or " (de eerste gele thee hybride )
op de markt bracht.

Hij had 2 zoons, 
en zijn  beide zoons werden gedood in WO1.

zijn naar zijn zonen genoemd.
Omdat hij dus geen opvolgers had is zijn kwekerij
verkocht aan Jean Gaujard.




7 opmerkingen:

  1. Wat droevig voor de rozenveredelaar. Stel je voor beide zonen gesneuveld. Prachtige rozen ik hou wel van die losse soortjes. Groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's van deze mooie roos en ik had nog nooit van deze soort gehoord. Dus je raadt het al, ik heb hem genoteerd.
    Groeten, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij is prachtig Marian....liefs van mij x 💜

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige rozen! En een mooi verhaal! Het is en blijkt toch mijn lievelings-bloem.
    Helaas zijn er hier maar weinig rozen die de winter overleven. De struikrozen zijn het sterkst. Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig! En mooi verhaal, ik ben dol op rozen. Heb zelf alleen rode in de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze witte roos is inderdaad van een grote schoonheid. De rozen hebben, zo lijkt het, dit jaar wel hun jubeljaar!
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb je deze rozen toch weer ontzettend mooi op de voorgrond geplaatst.
    Foto 5 is een roos waarin ik zou mijn tanden zou zetten.
    Mijn complimenten voor je schitterende weergaves.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen