zaterdag 13 juli 2019

Japanse peterselie....

Weet gewoon bijna niet meer hoe ik een blogpost moet maken..
alweer 3 maanden geleden, zo kom ik maar op 4 blogs per jaar..

Maar goed, we zijn er weer, en zag net dat deze post
het mooie getal 393 heeft.

Sinds vandaag weet ik dat de rode plant,
die hierboven in het vaasje zit, eetbaar is.
Hij staat al zeker 10 jaar in onze tuin.

De Cryptotaenia japonica "atropurpurea"
ofwel de Japanse peterselie, of  'Mitsuba",
of  "Japanese Honeywort".

Ik ben er achter gekomen dat hij eetbaar is,
omdat ik op Fb een foto gezet heb met 
de  mooie plantcombinatie Cryptotaenia en Astrantia...

Moest dus even googelen op namen,
en daar  kwam ik dus tegen dat je de hele plant kunt eten..
bladeren, bloemen, stengel en ook de wortels.
Alles kan rauw in salades, of licht gekookt gegeten worden.
De hele plant heeft een lichte peterseliesmaak,
met een ondertoon van anijs.

Van de blaadjes kun je ook thee zetten.
En de stengels kunnen als alternatief voor selderij gebruikt worden.

Het is een Aziatisch keukenkruid,
en in Japan worden de bladeren ook gebruikt
 om sushi in te rollen, naast zeewier.

De botanische naam verwijst naar de wortels,
Cryptos is 'verborgen" in het Grieks,
en Tania is "lint",
dus het verwijst naar de lintvormige ondergrondse uitbreiding van de wortels.
De plant is goed winterhart,
en wordt ongeveer 70 cm hoog.

Hij bloeit in juli /augustus met hele kleine
wit rozige bloempjes....je ziet ze bijna niet.

 Normale tot vochtige grond,
en zon/halfschaduw.

De bladeren hebben een mooie rood/bruin/paarsige kleur,
en combineren dus heel mooi met het Zeeuws knoopje.
Maar ook met de lila bloemen van een hosta,
zoals je hierboven op de foto kan zien.
Wat meer 'pit/contrast", 
zelfs de vrouwenmantel past er mooi bij.

De plant heeft geen tot weinig onderhoud nodig.
behalve misschien de bloemstengels eruit knippen als er zaad aan zit,
en de uitlopers verwijderen,
als je niet je hele tuin onder wil hebben.

Hij plant zich dus voort door zaaien,
maar ook door ondergrondse uitlopers.

De zaden zijn trouwens giftig,
als je ze in grote hoeveelheden zou eten.

Voor in de vaas is het niet veel, 
gaat gelijk hangen..
Goed te zien hoe klein de bloempjes zijn..
Staat hier dus in de tuin gecombineerd met het Zeeuws knoopje,
en aan de andere kant een hosta..
en ook de Persicaria virginians "filiformis" kleurt er mooi bij.

Een veelzijdige plant dus,
ook eentje die goed in een eetbare tuin past.











7 opmerkingen:

  1. Beste Marian,
    Ja, die Japanese peterselie gaat natuurlijk gelijk 'hangen' als ie afgeknipt wordt... Volgens mij weten ze zèlf dat ze culinair bruikbaar zijn!
    Voor mij ook een nieuwtje dus, had er ook nog nooit van gehoord.
    Aleer je hem met mes en vork te lijf gaat, moet je wel eerst zeker weten dat je nog planten over houd.
    Maar zoals ik al begrijp, hij/zij zaait zich dus vrij makkelijk en zelf door de wind en zo. Dus kan het ook een woeker plantje zijn waar je dan gráág je tanden in zet!
    Interessante 393ste post.
    Leuke combinatie en dat Zeeuws knopje is zoiets verfijnds! Jámmer eigenlijk dat je een heel jaar uit kijkt naar zo'n relatief korte bloeiperiode. Maar dat is zelfs met mensen zo...
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heeee...daar ben je.....hihihihi....ik vind het ook zo stuk in blogland ...jammer hoor...ik maak mijn blogs nog steeds op iPad ...dat gaat sneller als op de computer ...leuk je blommetjes ...hele fijne zondag liefs Ria ...🍀💚

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah...nu lukt het. Ik wist dus niet dat hij zich ook via uitlopers vermeerderde. Zaaien wel, al valt dat best mee Goed herkenbaar ook. Goeie info trouwens, ik moet hem toch een keer meer gaan gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze Japanse peterselie zal ik onthouden, lijkt me een interessant plant.
    Leuk dat je hem in de vaas stopte met Persicaria virginians "filiformis". Een miskende plant, met prachtig blad en een heel bescheiden donker bloeiaartje heel laat in de zomer.
    Erg leuk om weer een blogpoat van je te lezen.
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Práchtige foto's! en leuk om te weten! Ga er naar zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geeft niks dat je maanden geen post heb gezet.
    Ik doer er ook wel eens heel lang over hihi....
    Maar ik heb deze plant wel eens gezien maar wist echt de naam niet.
    Nu weet ik die wel en ik ga er toch eens beter op letten. Wist ook niet dat je deze kon eten.
    Mooie toevoeging.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen