zondag 14 april 2019

Nieuwe planten van plantenmarkt Kalmthout..

De zondag voor Pasen is het bij het arboretum in Kalmthout in België 
altijd een voorjaars planten dag.

Voor mij was het zeker  meer dan 10 jaar geleden dat ik daar geweest was,
Ondanks dat onze tuin al vol staat, ben ik er weer eens haan gegaan..

Toch weer 14 planten meegebracht, 
dat wordt deze week dus weer puzzelen om ze allemaal een plekje te geven.

Vond ze vroeger echt oudbollig, de primula,'s,
maar nu vind ik ze erg mooi staan tussen voorjaarsbollen tegen de kas..

Twee kleurtjes Auricula's, 
"Wedgewood"en "Nicola Jane"

Ook nog twee kleurtjes van de Barnhaven soort 



De Allium "Millenium" (KLIK) heb ik al in de tuin,
maar deze zijn zo mooi en bloeien later dan de andere alliums,
die kon ik nog wel wat gebruiken.

De collectie Geranium Phaeum ook weer uitgebreid,
de "Wendy's Blush"  had ik nog niet..


En dit gaat toch een gave plant zijn als die 'groot' is..
De Disporum cantoniense "Night Heron"


De volgende moest mee, alleen al vanwege de naam,
het is een 'kruid' en de eerste keer dat ik deze tegen kwam..

Gynostemma pentaphyllum 
( Jiaogulan)
ofwel 
"Onsterfelijkheidskruid"

Ik heb een blaadje geproefd,
 en het heeft een nasmaak van zoethout.


Tja, en toen liep ik ook nog tegen een collectie Elfenbloemen aan..
Zo'n mooie plant een jaar rond, 
dus die mochten er ook weer een paar mee.

De Epimedium zhusnanense "Dark From"

De Epimedium "Amber Queen"


De Epimedium fargesii "Pink Constellation"


De Epimedium zhusnanense "White-Pink Form"

De Epimedium  truncatum Cc
Deze vond ik zo mooi door de piepkleine bloempjes 
en de soort 'trossen' zaadjes.

Fijne week nog,





4 opmerkingen:

  1. Beste Marian,
    Dat is feest om hier weer te lezen en te kijken en het roept herinneringen op aan al de Epimediums die wij probeerden, maar niks meer in leven!
    "Onsterfelijkheidskruid" wat is dat geinig dat het een klimplantje is en family van de komkommer.
    Met het klimaat en de grond die jullie hebben, lukt dit ook allemaal. Jullie zijn te benijden!
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat heb je weer een mooie planten mee gebracht en ben altijd een fan geweest van de primula vind ze zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat kun je toch genieten van een paar plantjes he ....kun je nagaan wat een leuk beroep ik heb...tussen de planten en bloemen ...liefs fijne dagen Ria 🐥🌞🌞🌼🐣🍀🐰

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gevaarlijk hè, Kalmthout. Ik heb altijd teveel mee :) Maar genieten elke keer!

    BeantwoordenVerwijderen