zondag 15 juli 2018

Munt.... munt....en nog eens heel veel munt....

Munt bloemetjes, 
daar begin ik mee.
Deze post gaat over munt...heel veel munt 
19 foto's met munt plantjes, takjes en bloemetjes..
Dat komt omdat ik een groot liefhebber ben van munt thee.
Dat vind ik voor in de zomer echt de lekkerste thee.

Ook in water is munt heerlijk,
het water wordt er ook 'zacht van smaak ' van.
Kom ik een muntsoort soort tegen die ik niet heb,
dan gaat die mee naar huis..
Dus dat is intussen ook alweer een 'verzameling' geworden :)
en bestaat momenteel uit 12 soorten.
Al zit er 1 'valse' tussen, 
maar dat ligt niet aan mij, maar aan de verkoper...


1. De eerste die ik tegen kom op mijn rondje 'munten'
ook de eerste die ik ooit had in de tuin,
is de Mentha suaveolens 'variegata'
(Wollige appel munt) 


2.Dan komt de Mentha piperita "chocolatte"
(Chocolade munt )
Dit is een van mijn favorieten..
"mintiger" kan bijna niet..


3. Mentha arvensis 'strawberry'
(aardbei munt) 
Ook een lekkere, 
smaakt heel subtiel naar aardbei.


4. Mentha spicata 'Maroccan"
Marokkaanse munt
De bekendste van allemaal,
daar wordt de thee van gemaakt die je op een terras krijgt..



5. Mentha suaveolens
( witte of appelmunt )
Deze vind ik echt niet lekker als thee....
 
Komt ook door de haartjes denk ik. 
Alle 'suaveolens' soorten zijn behaard.



Dit zou moeten zijn:
6. Mentha pulegium romana
(polei)
Maar dat is hem echt niet..!!!
deze teler heeft een flinke fout gemaakt.
 
Deze zgn. Polei lijkt op een andere plant in de tuin,
de Calamintha nepeta subsp. nepeta,
(bergsteentijm)
Dezelfde blaadjes, geur en bloempjes...
Maar in de Pyreneeën noemen ze de behaarde versie
(is deze) berg munt... ja dan is het een munt :)
 


7. Mentha piperita 'Swiss' 
(pepermunt)
 
Deze is ook lekker,
alle 'piperita' soorten zijn lekker voor de thee
of  om te eten..

8. Mentha  piperita var. citrata 'Bergamotte'
(citroen, bergamot of eau de cologne munt )
(KLIK)


9. Mentha piperita .f.citrata 'orange'
(sinaasappel munt)

10. Mentha piperita citrata
(citroen munt, eau de cologne munt )
Deze lijkt hetzelfde te zijn als de 'bergamotte'
(door de namen) maar dat is niet zo,
de 'bergamotte' heeft glanzender blad.



11. Mentha arvensis 'Banana'
(bananen munt)
Deze heb ik in een pot gezet,
want hij is niet geheel winterhard..
Heeft ook slappere takjes.
 
Ook weer een behaarde, dus dan vind ik het niet zo
lekker om te eten of thee van te zetten.
Maar voor de bloempjes zijn ze ook mooi...



12. Mentha suaveolens 'ananas'
(pittige ananas munt)



Er staan ook nog 2 soorten waarvan ik de naam niet weet, heb deze al lang
Maar denk dat het nog een "chocolade" en een "pepermunt" munt zijn.
Sommige muntsoorten bloeien al een tijdje,
en er zijn er bij die wat later bloeien.
De bijen en vlinders zijn ook blij met deze bloempjes.

Het groene blik is een snoep/ koekblik van Pickwick .
denk uit de 60-er jaren. 
Fijne en ook weer zonnige:) week.
Voor het weer hoeven we dit jaar niet op vakantie...





6 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige foto's. Ik bekijk ze nog een keer, maar ga eerst een glas muntthee maken. Genieten! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent duidelijk munt verslaafd! Afkicken hoeft niet gelukkig. Mooie foto’s, dat de allium het bij jou niet doet is me een raadsel. Die heeft namelijk dezelfde groeiomstandigheden nodig. Misschien moet je ze eens tussen de munt planten. Mooi! Groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Interessante en informatieve post, Marian, met weer hele mooie foto's.
    Leuk om over de diverse muntsoorten te lezen. Ik houd van munt.
    Helemaal leuk om via de klik bij Kwekerij Bastin uit te komen. Ik werd helemaal hebberig en zit steeds in hun webwinkel te kijken, want ze versturen ook!
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een blog naar mijn hart, ik ben ook dol op muntthee en heb er ook verschillende in de tuin. Ik drink ook heel veel muntthee!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke post zeg!!..geniet van een heerlijke zomer en van de munt...liefs Ria x ☀️☀️☀️

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Marian,
    Wat hebben we toch veel gemeen zeg!
    Ook ik was jaren een fervente munt verzamelaarster, ten tijde dat we nog regelmatig naar San Francisco vlogen voor Campbell Soup's champignonkwekerij in Santa Cruz. Ik kende in Santa Cruz een pracht tuin centrum die hadden àlle soorten munt en ik nam er telkens wel wat mee. Vliegen is natuurlijk niet alles om met planten in potten te reizen... Toch brachten we ooit ook een klein sinaasappelboompje mee wat we jaren gehad hebben totdat we eind 1988 naar het noorden moesten verhuizen. Bij vrienden gelaten, die het dom genoeg verminkt hadden door verkeerd te snoeien. Later nog terug gehad en weer in vorm gekregen toen we hier weer woonden. Maar het werd te groot en het kan hier niet buiten blijven.
    Ook vond ik er die heerlijke geurende en smakende orange mint.
    Heerlijk vond ik het altijd om met vers fruit te serveren.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen