zaterdag 21 juli 2018

Rozengelei gemaakt.....

Iets van mijn `Bucket list` afgevinkt,
het maken van rozen confituur of gelei...

Op de site van Van Gilze stond een recept. (KLIK)

Nu, tussen de eerste en tweede bloei in, 
viel het niet mee om aan het benodigde gewicht rozenblaadjes te komen.

Dus de hoeveelheid gehalveerd,
want het is best veel hoor, 
250 gram rozenblaadjes.
125 gram rozenblaadjes dus.
 Rode rozen blaadjes schrijven ze ....
is voor de kleur denk ik.

Maar ik had dus maar 2 rode, de rest rozige.
Want het 'lekkerst' is als je geurende rozen pakt.


Deze blaadjes wassen en in een kom doen met 125 ml water 
en het sap van een halve citroen.
Dit even doorroeren en 24 uur afgedekt laten staan.

Na 24 uur een vergiet op een pan zetten,
en het (heerlijk geurende !!!) mengsel hier in doen.

Bij dit vocht wat dan in de pan zit,
60.5 ml rozenwater toevoegen en 
250 gr geleisuiker.
Dit 1 minuut flink laten doorkoken.

Ik heb altijd rozenwater in huis,
uit Libanon, 
schijnt hele goede te zijn.

Ik gebruik dit om (verdund met water) 
in het reservoir van mijn strijkijzer te doen,
dat ruikt zo lekker 
Na die 1 minuut koken, de rozenblaadjes erbij doen,
en goed doorroeren.
Deze gelei nog eens 3 minuten goed laten doorkoken.

Dan gelijk in goed schoongemaakte potten schenken,
inclusief de blaadjes.

De potten voor minimaal 5 minuten op hun kop zetten,
en als het goed is zijn ze dan goed "dicht".

Er zit natuurlijk veel suiker in, 
dus het blijft ongeveer 1 jaar goed.
Het restje uit de pan heb ik natuurlijk zo opgegeten,
En wat was dat lekker!!!

Echt, de gelei/ confituur smaakt zoals geurende rozen ruiken.
En echt veel lekkerder dan gekochte rozen gelei.

De etiketjes kun je zo van de site van 
"Wecken online" halen (KLIK)

Deze etiketjes heb ik 'gelijmd' met melk.
Je potjes moeten dan wel goed schoon zijn.
En daarna gefixeerd met haarlak.


Als het goed is moet dit goed blijven zitten,
maar de tijd moet het nog uitwijzen.
De 'rozenmix' die ik gebruikt heb,
is het merendeel de "Abraham Darby"
(hierboven)

De "Aladdin" (KLIK) voor een ander groot deel
(hierboven)

En de paar gram die ik tekort kwam aangevuld met 
"Mme. Infante Marie Therese".
(hierboven) 
Een nadeel...ik vind dat de gelei een beetje 
aan de dunne kant is.

Heb me exact aan de beschrijving gehouden,
dus misschien toch iets meer 'zuur' erbij de volgende keer?

Want dat ik die meer ga maken is zeker :) 









8 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk! Als mijn roos volgend jaar weer bloeit kan ik dit ook wel eens doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat stoer om dit te doen. Tips heb ik niet, om je jam dikker te maken. Maar daar kom je wel achter als je hier en daar eens vraagt! Mooie foto's! die kunnen zo in een blad. Groetjes,
    hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Marian,
    Nou zeg, je zou onze grote citroenen van de Costco groothandel moeten hebben. Ik vind het vaak lastig met zulke recepten, waarom omschrijven ze niet even 2 eetlepels citroensap of zoiets; dáár kun je wat mee en zoals je al ondervonden hebt zou het ook zo moeten zijn.
    Wat een prachtige post is het en ik zou wíllen dat ik zoveel rozenblaadjes had uit de tuin... Heb rozen verwerkt in slagroom die met rozenwater was opgeklopt en dat is ook al heel bijzonder om ze erdoor te scheppen en met dessert te serveren. Simpele wonton velletjes 5 minuten in de oven bakken nadat je ze met boter (of cocos olie) instrijkt en met mengsel van suiker en kaneel bestuift. Ziet er heel aantrekkelijk uit: https://www.pinterest.com/pin/375980268887253514/
    Jou Rozengelei staat nu ook op mijn Pinterest hoor. Ik houd van Rozen Recepten.
    Het zelf printen van labels is ook geniaal zo en met name je manier van erop plakken!
    Lieve groetjes,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk zeg dat he dit gedaan hebt.....knap hoor....hele fijne nieuwe zonnige week !..liefs Ria x ☀️

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat ziet er zeer smakelijk uit, en weer zo verzorgd: die mooie etiketten en de prachtige compositie van de foto's: schitterend!
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ontzettend leuk dat je dit gedaan hebt Marian en ook heel gedurfd :-)
    Ik heb nooit geweten dat je er ook eetbare gelei van kon maken maar dat dit kan is dus wat jij nu hebt gedaan. Misschien een beetje te dun zeg je maar mss moet het nog wat "dikker" worden door het staan.
    Echt een compliment voor je actie en uiteraard voor je prachtige serie foto's :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je rozenpost is een lust voor het oog voor elke bezoekjes van jou blog én voor jou smaakpapillen.
    Weer eens wat anders dan aardbeien of pruimenjam.
    Rozenwater gebruikte ik in de jaren '70 voor gezichtslotion.
    De olien gewonnen uit de Damascus roos geeft idd een heerlijke geur en is wereldwijd bekent.
    Tijdens onze rondreis in Turkije in 1990 deden we in de omgeving van Isparta (zuid-west Turkije) dorpen aan waar alles om de daar gekweekte rozen centifolia draaide,de zoetige geur nodigde uit om een van de vele winkeltjes te bezoeken en wat lekkers te kopen voor thuis. De verfijnde smaak van de rozenjam van daar heb ik daarna nooit meer geproefd.

    Verwacht binnen niet al te lange tijd wel een blogpost te zien waarin jij een schepje van je zelf gemaakte rozengelei gebruikt hebt om gerechtje nog verleidelijker uit te laten zien:-)

    Genietse van je mooie en lekkere rozen!

    Fijne week en lieve groet,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Marjan, het ziet er allemaal mooi en heerlijk uit. Zeker leuk om eens te proberen, ik heb ook een hele heerlijk geurende rode roos.
    Groeten Janny

    BeantwoordenVerwijderen