donderdag 10 mei 2012

Akeleien..


Akeleien,

Door de loop der jaren, zijn er heel wat verschillende kleurtjes
en vormen in onze tuin verschenen.
Ik laat ze vaak zelf zaaien, en daar komt ook weer van alles qua kleur en vorm uit...
***
Columbines,

Through the years, there are a lot of different colors
and shapes appeared in our garden.
I often let them self-sow, and there is also a lot of things in terms of color and form from ...
 
Met sporen, zonder sporen..
Eén enkele kleur, en 2-kleurig....
Dikke dotjes en slankere...
Gevulde en enkele...
***
With heels, without heels ..
A single color, and 2-colored ....
Thick dots and slimmer ...
Stuffed and not stuffed  ...
 
De gele, (Aquilegia chrysantha)
en de rode zijn ooit gekocht.
***
The yellow, (Aquilegia chrysantha)
and the red are ever purchased.
 
 
En natuurlijk ook de "Black Barlow" ( rechts boven)
en de "Nora Barlow"
( rechts onder, nog niet helemaal open)
En midden onder...is een kruising van de gewone paarse , met de Black Barlow,
dus een 'enkele' zonder sporen krijg je dan..
***
And of course the "Black Barlow" (upper right)
and the 'Nora Barlow'
(Lower right, not yet fully open)
 And the bottom center ... is a cross between the ordinary purple, with the Black Barlow
 

Toch al een leuke collectie zo bijeen.
Ze staan hier heel vrolijk overal tussen en in de borders.
En het rare is...ze combineren gewoon mooi met de andere bloemen,
ook al hebben ze zichzelf gezaaid.
Een ander groot voordeel van de akeleien is, dat het blad na de bloei zo mooi fris blijft.
***
 A nice collection so together.
They are everywhere in between the borders.
And the weird thing is ... they just combine beautifully with other flowers
although they themselves have sown.
Another major advantage of the columbine is, that the leaves after flowering stay beautifully fresh.
 

Een mooie van zelf ontstane combinatie, is deze..
de paarse akelei, met het bloemetje van de bieslook,
en 2 verschillede tinten roze geraniums...
Prachtig toch?
***
A beautiful combination of self-created, is this ..
the purple columbine, with the flowers of chive,
and 2 different shades of pink geraniums  ...
Great isn't it?



Ik kon geen foto meer nemen van de border,
want terwijl ik deze post zat te typen,
was er hier zowat een wolkbreuk,
alle bloemetjes liggen plat, en achterin de tuin staat het blank...overstroming dus.
***
I could not take pictures of the border,
because while I was typing this post,
there was almost a cloudburst,
all flowers are flat, and the back of the garden is full of water, .... flooding.
I am tired of the rain....

26 opmerkingen:

  1. Wat mooi zeg! ooh bij mij is de akelei helemaal weg zo jammer!
    wat een prachtige soorten heb je,
    Fijne avond
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's!

    Vroeger had ik ook Akelei, maar op één of andere manier zijn ze verdwenen.
    Ga toch weer eens nieuwe planten want ik denk dat het voor zaaien te laat is nu.

    De Akelei van jou zijn super mooi.

    Lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh wat heb je een prachtige akeleien verzameling, zo mooi al die verschillende kleuren! ik ben helemaal weg van de Black Barlow, die kende ik nog niet!
    bij ons in de tuin waren de akeleien verdwenen, maar ondertussen staan er alweer 2 nieuwe soorten in, hopelijk komen ze de volgende winter wel door!

    fijne avond,
    lieve groet, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waarom heb ik nou niet zoiets prachtigs in mijn tuin staan ??
    Moet toch eens wat beter kijken als ik in een tuincentrum rondloop .
    Ik vind ze PRACHTIG !!
    Lieve groetjes ♥RINI♥

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wist eigenlijk niet dat er zoveel soorten waren Marian. Heel mooi!! Ook ik wordt het waardeloze weer zo langzamerhand meer dan zat. Maar ja we zullen het er mee moeten doen.
    gr. marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi lieve Marian de tuinvrouwe....;-)

    Wat heb jij toch een heerlijke kleurige tuin, ik kijk telkens weer mijn ogen uit bij al dat moois.

    Het grappige is dat jij hier schrijft over het frisse blad van de Akelei ook na de bloei,
    het toeval wil dat ik vorige zomer allerlei groen in mijn tuintje ontdekten wat ik er niet neer gezet had.....het een werd groot en bloeiden uitbundig met gele bloemen,het ander bleef laag aan de grond met fris blad wat zich parmantig staande hield tussen de berg stenen van allerlei aard die ik in de afgelopen 20 jaar uit bezochte vakantielanden meebracht, tot worteltjes aan toe groeiden er.
    Denk dat het kwam door het vogelzaad wat ik de hele winter voor de vogeltjes in een bak strooiden,en daarvan zijn er natuurlijk ook in de aarde gevallen,
    op dat frisse blad terug te komen....ik kende het niet en heb het maar laten staan,tot ik enkele weken geleden zag dat het weer een hele pol geworden was....en als grote verrassing stengels met bloemknoppen, en nou ik jou prachtige post bekijk....weet ik zeker dat het een Akelei is,
    ben zeer benieuwd naar de kleur en soort.
    Weet niet hoeveel soorten er zijn....maar kan als de bloemen open zijn lekker spieken in jou Alelei post:-)

    Heerlijk wat er toch allemaal in de natuur te beleven is op een verrassende wijze.

    Bedankt voor het delen van deze fantastische info!!!

    Jij hoeft in elk geval vandaag de tuin niet te besproeien.....men trok daar boven de sluizen open.....

    Fijne avond en lieve groeten!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige foto's heb je van de akeleien gemaakt.
    Heerlijk dat ze zich zo
    verrassend uitzaaien hè.
    Alleen de gele "Chrysantha" die is na verloop van tijd bij
    mij verdwenen.
    Groeten, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie foto's! Ik heb zelf vanavond na het avondeten nog een boeket Akeleien geplukt en in een grote zinken vaas gezet. Ik vind ze ook zo mooi...
    Lieve groetjes, Peet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een geweldige foto's.
    De Akelei is zo fotogeniek, je moet het zelf natuurlijk wel kunnen vast leggen en dat heb je zo mooi gedaan!
    Wat een 'lente' weer is het .
    Zo zonde van alle plantjes.
    We hebben er in ieder geval foto's van ;-)
    Lieve groetjes, Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Schitterend zijn ze, de Akeleien!!!! bij mij komen ze nu ook in bloei en ik doe er niks aan, en ieder jaar staan ze er wee'. Jij wel veel soorten, prachtig, de dubbele is ook mooi! ik heb er van genoten. groet Diny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beste Marian,

    Wat zijn jullie gezegend (letterlijk incl. de régen!) met mooie bloemetjes zeg. Schatjes zijn het allemaal. Die regen, daar zouden we heel wat voor over hebben om dat hier te hebben. We kregen slechts een korte bui en dat was het dan.
    Geniet van al het moois in jullie kleine paradijs.
    Liefs,

    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Marian,
    Wat mooi he, al die verschillende soortjes Akelei. Ik heb hier maar een soort staan, die elk jaar heerlijk bloeit, maar vermeerderen doet ze niet. Maar nu was ik gisteren bij mijn broer en die heeft er ooit eentje gekocht die nu in veel verschillende kleuren overal in de tuin terug te vinden is. Ik krijg binnenkort een polletje van hem, dus misschien in de komende jaren ook verschillende soorten en kleuren hier in de tuin... Kan er nu al naar uitkijken...
    Fijn weekend alvast,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dank voor je leuke reactie op mijn blog-en waw-wat een diversiteit aan akeleien. Ik kan nog wat soorten gaan verzamelen-prachtig. Heb maar 2 soorten in mijn tuin. En shit-door al die regen slaan veel bloemen kapot. Da's zonde-dat geeft nog wat kleur met dit grijze weer. Alvast een mooi weekend toegewenst met hart&ziel door Sil.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat is het toch een prachtig plantje, de Akelei!
    En wat een prachtige foto's ervan!
    Ze komen hier net boven de grond.
    Kan niet wachten tot de bloemen komen!

    Fijn weekend! Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtig wat heb jij een mooie vezameling akeleien.
    Ja het is een schitterend bloemetje en als ie zich thuis voelt verspreid ie zich lekker, van zulke planten hou ik.
    Ik wens je een fijn weekend.
    LIefs gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Beste Marian ,
    ik hoope het is good gegaan met het weer .
    de leuke bloemen - en echte versammling van Akeleien .
    Ik zit hier in Frankrijk en hoope het onweer kommt er niet langs .
    Ik wens je een leuke avond & een prachtige moederdag .
    Beste groeten Christine

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtige akeleien! Ik vind de blauwe/paarse altijd zo mooi.

    Al bijna door de voorbereidingen heen?

    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zo spannend, zoals ze onderling kruisen. Prachtige bloemen en heel mooi gefotografeerd. De donkerpaarse enkele, rechtsonder op de laatste combi-foto zou wel eens de wilde soort kunnen zijn die je in bossen aantreft. Daar heb ik ooit eens zaad van meegenomen en die komt nog steeds in onze tuin voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een prachtige ode aan de prachtige akelei....En wat heb jij daar pracht exemplaren zeg...Mooi hoor....Hier staan ook verschillende soorten door mijn tuin en het staat inderdaad heel vrolijk....
    lieve groet....ELLY.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Bij mij op de moestuin staan ze ook zo mooi in bloei. Alle verschillende kleuren, vormen, hoogtes, heerlijk om te zien.
    Jouw akeleien staat er prachtig bij, en je hebt er hele mooie foto's van gemaakt! Lekker van genieten!
    Groetjes van Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Marian!

    Dank je wel voor de tip over de pioenrozen. Ik heb gelijk gekeken of hij niet te diep geplant stond. Maar dat is gelukkig niet zo!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen